مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر

۱۳۸۸/۰۸/۱۱ | برچسب‌ها: | 0نظرات

CVSچیست؟ امروزه کامپیوتر در همه جا، از خانه گرفته تا محل کار مورد استفاده قرار می گیرد و متعاقبا اثراتی که بر سیستم سلامت انسان می گذارد، روز به روز محسوس تر می گردد. مشکلات بینایی ناشی از کامپیوتر به طور کلی تحت نام سندرم بینایی کامپیوتر شناخته شده است. علائم CVS مهمترین علائم CVS عبارتند از: خستگی چشم(استنوپی)، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید. CVS همچنین ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود. تعریف استنوپی استنوپی یا خستگی چشم، امروزه یک نوع گرفتاری و مشکل رایج در میان کابران می باشد. بروز این مشکل ممکن است به علت عوامل مرتبط با وضعیت چشم و بینیی، فاکتورهای وضعیتی، شخصیتی و مرتبط با محیط کار شامل: دما، رطوبت و جریان هوای داخل اطاق و یا بیماری های سیستمی باشد. وضعیت بینایی از علل استنوپی، وضعیت خود چشم است.

عیوب انکساری تصحیح نشده خصوصا آستیگماتیسم، پیر چشمی، دور بینی که به طور کامل تصحیح نشده، اختلالات دید دو چشمی از عوامل ایجاد کننده استرس های بینایی ناشی از کار با کامپیوتر هستند. لذا کلیه کاربران باید یک معاینه مقایسه ای قبل یا بلافاصله بعد از شروع کار و نیز بعد از آن داشته باشند. این معاینه شامل آنالیز دقیق عملکرد در چشم ها در فواصل میانی و نزدیک می باشد. علت پیدایش عارضه چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بینند. علت ین امرا ین است که حروف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آنها واضح تر است حال آنکه در مورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند بلکه حروف از یک مرکز با کنتراست بالا شروع شده و به تدریج کم رنگ تر می شوند و پس از تبدیل به خاکستری کمرنگ ناپدید می گردند. بنابرین لبه های حروف بر روی صفحه مانیتور وضوح حروف چاپی را ندارد.

خشکی و سـوزش چشـم هنـگام کار با رایانه یکی از مهمترین دلیل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است بطوریکه افراد هنگام کار با کامپیوتر تقریبا۱/۵حالت عادی پلک می زنند. ین مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری با بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریعتر تبخیر می شود. کاهش عوارض CVS کارشناسان برای کاهش عوارض CVS رهنمودهائی را توصیه می کنند از جمله آن که:

۱/ اگر پیوسته با کامپیوتر کار می کنید، بهتر است هنگام کارکردن با آن به طور ارادی پلک بزنید، این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتی که مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

۲/ مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر این که باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد .از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در این موارد هم باید مانتیور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز کار تنظیم کرد به طوری که ساعد شما هنگام کار با صفحه کی بورد موازی با سطح زمین باشد.

۳/ مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید.

۴/ اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می کنید آن را طوری قرار دهید که به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد. همچنین می توانید صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور نصب کنید. تابش نو ر به صفحه مانیتور سبب کاهش تفاوت رنگها و در نتیجه خستگی چشم می شود. این موضوع به خصوص زمانی که زمینه صفحه تیره باشد شدیدتر خواهد بود.

۵/ هر از چند گاهی به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات می شود. همچنین به شما فرصت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

۶/ ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این عارضه سعی کیند صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این کار می توانید از دستگاه نگهدارنده کاغذ استفاده کنید.

۷/ فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد. ۸/ روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد کنید. در مجموع روشنایی باید در حدی باشد که چشمان شما احساس راحتی کنند.

اختلاف رنگ مانیتور باید حداکثر باشد تا لبه های حروف بیشترین تفاوت رنگ را داشته باشد. حرف آخر: اگر همچنان بر اثر کار با کامپیوتر دچار مشکلات چشمی هستید بهتر است به یک پزشک بینایی مراجعه کنید. اثرات کاربرد رایانه بر بینایی کودکان این روزها میلیونها کودک در سرتاسر جهان از ریانه بری مقاصد آموزشی و تفریحی استفاده می کنند بچه ها نیز مانند بزرگسالان ممکن است در هنگام استفاده از ریانه دچار ناراحتی هی چشمی ،خستگی ، تاری دید و سردرد گردند اما بدلیل ویژگیهی خاص کودکان آنها بیشتر از بزرگسالان مستعد بروز مشکلات ناشی از کار باریانه هستند. به اعتقاد پزشکان کودکانی که به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند در معرض خطر نزدیک بینی قرار می گیرند.

اگرچه ۷۰% بزرگسالانی که به دلیل نگاه ممتد به صفحه مانیتور و کار طولانی مدت با کامپیوتر به علائم سندرم بینیی کامپیوتر مبتلا هستند تحقیقات نشان داده است که کودکان بدلیل ذیل بری ابتلا به ین سندرم مستعدتر هستند: ۱- عدم توجه به مسائل سلامت خود. ممکن است ساعتها در مقابل صفحه کامپیوتر بنشینند و بر آن تمرکز کنند. میزان خودآگاهی کودکان بسیار اندک می باشد آنها ممکن است یک کار لذت بخش را با تمرکز زیاد تا مدتها ادامه دهند تا ینکه بالاخره خسته شوند (مانند بازیهی ریانه ی )فعالیت طولانی بدون استراحت کافی می تواند باعث یجاد مشکلاتی بری سیستم تطابقی چشم و در نتیجه آزردگی آن گردد. ۲- عدم بیان مشکلات بینایی توسط کودکان و نادیده گرفتن آنها. کودکی که دچار تاری دید ناشی از نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم است ممکن است تصور کند که همه همانطوری می بینند که او می بیند. ۳- ا یستگاه های کاری کامپیوتر اغلب متناسب با وضیعت بالغین طراحی می شود و برا ی کودکان مناسب نمی باشد.

از آنجایی که کودکان کوچک تر از والدین خود هستند بنابرین میز های کامپیوتری که برای بزرگسالان ساخته شده برای آنها مناسب نیست و بنابراین آنها بید به میزان بیشتری نسبت به بزرگسالان سرشان را بالا بگیرند وا ین می تواند مشکلاتی را برای کارکرد توام چشمها با یکدیگر بری آنها ایجاد نمید علاوه بر این بچه ها ممکن است برای دسترسی به صفحه کلید و یا چگونگی قرار دادن پاها یشان بر روی زمین مشکلاتی داشته باشند که این خود باعث یجاد ناراحتی در بازو ، گردن و یا پشت بچه ها می گردد.

بری پیشیگری از سندرم بینیی کامپیوتر در کودکان باید: ۱- قبل از شروع مدرسه معاینه کاملی از چشم کودکان از نظر دید نقاط دور و نزدیک صورت گیرد. ۲-ا یستگاهای کاری کامپیوتر متناسب با وضیعت کودکان طراحی شود. ۳- فاصله بین مانیتور و چشم کودک ۷۰-۴۵ سانتی متر توصیه می شود. فاصله کمتر از ۴۵ سانتی متر بری کودکان مضر است. ۴- والدین بید از رفتارهی که بر مشکلات چشمی دلالت می کند آگاه باشند از قبیل قرمزی چشم، مالش مکرر چشمها، سردرد، پوزیشن هی غیر معمول، شکیت از تاری دید و خستگی چشم. ۵- استفاده از پوشش های مخصوص صفحه کامپیوتر. نزدیک بینی زودرس کودکان در اثر استفاده نادرست از کامپیوتر قرار گرفتن بیش از حد کودکان در برابر کامپیوتر باعث عوارض مختلفی مانند نزدیک بینی زودرس، درد گردن، شانه و پشت می شود.

دکتر براساس آخرین تحقیقات به عمل آمده، نقش و تاثیر عوامل محیطی در ایجاد مشکلات بینایی در کودکان بیش از زمینه های ارثی است که می توان به مواردی چون قرار گرفتن نامناسب در برابر مانیتور کامپیوتر، نور نامناسب در محیط و قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت در زمان طولانی اشاره کرد که باعث عوارضی مانند نارسایی بینایی، چشم درد، خشکی چشم، سوزش و خارش چشم، استرس های ماهیچه ای چشم و مواردی چون دردهای سیستم عضلانی گردن و شانه و اسکلتی بدن می شوند تطابق پذیری زیاد کودکان در شرایط محیطی نامناسب مهمترین عامل در ایجاد نارسایی های چشمی است.

راه های جلوگیری از این مشکلات عبارتند از انجام معاینات اولیه چشمی در کودکان توسط اپتومتریست ها و چشم پزشکان متخصص، ایجاد شرایط محیطی مناسب مانند تنظیم نور مناسب برای محیط و هم سطح بودن چشم ها با بالای مانیتور کامپیوتر، زاویه دید مناسب نسبت به مانیتور به اندازه ۱۵۱۰ درجه از بالا به سمت پایین، تنظیم فاصله مناسب از صفحه مانیتور در حدود ۶۵۴۵ سانتیمتر، قرار گرفتن سر به شکل مستقیم و بالاتر از سطح کامپیوتر، عدم کشیدگی سر به عقب یا جلو که خود باعث ایجاد خستگی، کشیدگی عضلات و عوارض شدید ماهیچه ای گردن و شانه می شود.

پیامدهای‌ زیانبارچشمی کار زیاد با رایانه‌ کسانی‌ که‌ زیاد با رایانه‌ کار می‌کنند به‌ نزدیک‌ بینی‌ خفیف‌ دچار می‌شوند؛ البته باید مطالعات‌ بیشتری‌ درا ین‌ زمینه‌ انجام‌ شود. کار با ریانه‌ سبب‌ کم‌ شدن‌ اشک‌ چشم‌ می‌شود که‌ برای‌ درمان‌ آن‌ می‌توان‌ از اشک‌ مصنوعی‌ استفاده‌ کرد.

البته‌ استفاده‌ از اشک‌ مصنوعی‌ با نظر پزشک‌ برای‌ چشم‌ عوارضی‌ ندارد؛ امّابه سبب‌ داشتن‌ مواد نگهدارنده‌ ممکن‌ است‌ عوارضی‌ در پی‌ داشته‌ باشد. در این‌ صورت، خشکی‌ چشم‌ و گاه‌ آبریزش‌ آن‌ افزیش‌ می‌یابد و افراد در صورت‌ بروزا ین‌ عوارض‌ یا بید از مصرف‌ دارو بپرهیزند یا از قطره‌های‌ مخصوصی‌ که‌ مّادهِ‌ نگهدارنده‌ ندارند، استفاده‌ کنند. برای‌ پیشگیری‌ از بیمارهای‌ ناشی‌ از کار با رایانه‌ توصیه‌ می شود که‌ هنگام‌ کار ‌ باید پلک‌ زد تا رطوبت‌ چشم‌ خشک‌ نشود؛ حّتی‌ کسانی‌ که‌ اشک‌ چشمشان‌ کم‌ است‌ و لنز به‌ کار می‌برند، بید از قطره‌های‌ اشک‌ مصنوعی‌ استفاده‌ کنند. کسانی‌ که‌ مجبورند برای‌ مدت‌ طولانی‌ با رایانه‌ کار کنند،

باید هر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ یکبار چشم‌ خود را از صفحهِ‌ مانیتور بردارند و به‌ کاری‌ دیگر مشغول‌ شوند تا خستگی‌ چشم‌ آنها برطرف‌ شود. همچنین‌ کاربران‌ باید از کار در اتاق‌ کاملاً تاریک‌ بپرهیزند و فاصلهِ‌ چشم‌ با صفحهِ‌ مانیتور را رعیت‌ کنند. پرتوهای‌ خطرناک‌ مانیتور چندی‌ قبل‌ محققان‌ اعلام‌ کردند که‌ همهِ‌ مانیتورها پرتوهای‌ زیان‌آور و خطرناک‌ می‌تابانند. بر اساس‌ ین‌ گزارش، بیشتر مانیتورهای‌ که‌ امروزه‌ به‌ کار می‌رود، پرتوهای‌ خطرناک‌ یکس‌ و اشعه‌ فرابنفش‌ می‌تابانند؛

امّا کار با این‌ نمایشگرها خطرات‌ دیگری‌ هم‌ دارد که‌ از جمله‌ آن‌ می‌توان‌ به‌ این‌ نکات‌ اشاره‌ کرد:

خطرات‌ ناشی‌ از میدان‌ الکتریکی‌ با ولتاژ بالا، میدانهای‌ الکترومغناطیسی، امواج‌ الکترومغناطیسی‌ فرکانس‌ پائین‌ و امواج‌ الکترومغناطیسی‌ فرکانس‌ بالا که‌ انواع‌ سرطانها، ناهنجاریهای‌ کروموزومی‌ و بیماری‌ ژنتیکی، بروز اختلال‌ در دید چشم، ضایعات‌ عصبی‌ و روانی‌ و سقط‌ جنین

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي