چرا ناخن‌هایتان می‌شکند؟

۱۳۸۸/۰۸/۲۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات


 شستشوی مکرر دست‌ها به دلایل شغلی یا داشتن وسواس و بویژه شستشوی متناوب دست‌ها با آب سرد و گرم موجب شکننده شدن ناخن می‌شود.
یک متخصص پوست گفت: بافت ناخن برخلاف تصور عموم از نوعی پروتئین، انواع اسیدهای آمینه و کمی آهن تشکیل شده است و شکنندگی ناخن یا وجود لک روی آن ناشی از کمبود کلسیم بدن نیست.
سیما رسایی گفت: هنگامی که به دلایلی مانند رژیم غذایی یا تغذیه نامناسب میزان ورود پروتئین به بدن فرد کاهش یابد، ناخن‌ها شکننده می‌شود.
وی افزود: شستشوی مکرر دست‌ها به دلایل شغلی یا داشتن وسواس و بویژه شستشوی متناوب دست‌ها با آب سرد و گرم موجب شکننده شدن ناخن می‌شود. همچنین بیماری‌های خاص پوستی که ریشه ناخن را درگیر می‌کند، قرار داشتن تحت درمان‌های شیمیایی که موجب سوء جذب مواد لازم می‌شود و یا سوءتغذیه این مشکل را تشدید می‌کند.
رسایی خاطرنشان کرد: برای درمان شکنندگی ناخن در ابتدا باید شستشوی مکرر دست‌ها و استفاده از آب سرد و گرم به صورت متناوب را محدود کرد. استفاده از کرم‌های نرم‌کننده دست پس از شستشو نقش موثری در استحکام ناخن دارد.
این متخصص پوست گفت: از دیگر روش‌های مقابله با شکستگی ناخن، استفاده از مواد مکمل تغذیه‌ای و گاه داروهای موضعی است که تجویز این داروها بر عهده متخصصان است.
وی از دیگر عوامل موثر در شکنندگی ناخن را عادات شخصی و نحوه عملکرد فرد دانست و اضافه کرد: اگر تایپیستی با یک دست بیشتر تایپ کند، شکنندگی ناخن را در دست اول بیشتر می‌بیند. استفاده از ناخن‌های مصنوعی نیز در درازمدت موجب از بین رفتن صفحه ناخن می‌شود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي