عجيب و باورنكردني از شهر پمپي ايتاليا

۱۳۸۸/۰۸/۱۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

حقايقي تکان دهنده و باور نکردني از سنگ شدن انسانها

حادثه آنقدر ناگهاني روي داد که همه چيز در شهر به همان حالت که در اثناي زندگي روزمره بود دست نخورده ماند و امروز دقيقا به همان گونه که دو هزار سال پيش بودند باقي است. گويي زمان منجمد شده است.

همان طور که خدا مي گويد در سنت الهي تغيير وجود ندارد "مشرکان با نهايت تأكيد به خدا سوگند خوردند كه اگر پيامبرى انذاركننده به سراغشان آيد، هدايت يافته‏ترين امّتها خواهند بود امّا چون پيامبرى براى آنان آمد، جز فرار و فاصله‏گرفتن از (حق) چيزى بر آنها نيفزود اينها همه بخاطر استكبار در زمين و نيرنگهاى بدشان بود امّا اين نيرنگها تنها دامان صاحبانش را مى‏گيرد آيا آنها چيزى جز سنّت پيشينيان و (عذابهاى دردناك آنان) را انتظار دارند؟! هرگز براى سنّت خدا تبديل نخواهى يافت، و هرگز براى سنّت الهى تغييرى نمى‏يابى"(سوره فاطر 42-43) البته هيچ تغييري در سنت و قانون الهي پيدا نخواهد شد. هر کس در مقابل اين سنت بايستد و عصيان کند مشمول همين قانون خواهد شد. شهر پمپي که نمايشي از انحطاط و سقوط اخلاقي امپراطوري روم بود به سرانجامي همانند قوم لوط دچار گرديد.

اين شهر نيز به وسيله انفجارهاي آتشفشاني کوه "وزوو" نابود شد آتشفشان وزوو سمبل کشور ايتاليا و قبل از آن نشانه شهر ناپل است. کوه آتشفشاني وزوو اگرچه طي دو هزار سال گذشته آرام بوده است اما نام آن را کوه اخطار گذارده اند. چنين نامي به دليل فجايع و حوادثي بوده است که در تاريخ از اين کوه به ثبت رسيده است. فاجعه اي که براي "سدوم و عمورا" روي داد شباهت زيادي به حوادث تخريب گر شهر پمپي داشته است. در سمت راست وزوو شهر ناپل و سمت شرق آن شهر پمپي قرار دارد. مذاب و خاکستر ناشي از فوران آتشفشاني که دو هزار سال پيش روي داد حيات را از اين شهر برچيد.

اينکه شهر پمپي از صفحه زمين با چنين بلايي محو شد، بي هدف و اتفاقي نبوده است. اسناد تاريخي نشان مي دهد که اين مرکز و فساد به آنچنان ف ح ش اي ي محشور بود که حتي .... خانه ها هم چنين شهرتي نداشته اند. مردان به شکل ...  بر در .... خانه ها مي ايستادند. بر اساس سنتي که ريشه اش اعتقادات ميتراپرستي بوده است اندام انسان نباید پوشيده باشند بلکه بايد کاملا آشکارا به نمايش درآيند.

شهر پمپي در روز ?? اوت سال ?? ميلادي در پي فعاليت آتشفشاني کوه وزوو که ?? ساعت ادامه داشت به زير ? متر کوهي از مواد مذاب و خاکستر آتشفشاني رفت. از ??هزار نفر جمعيت پمپي دو هزار نفر ناپديد شدند و مابقي آرام آرام مذاب و به تلي از مجسمه هاي سنگي تبديل شدند.

مذاب کوه وزوو به آني تمامي شهر را از نقشه منطقه جاروب کرد. جالب ترين جنبه اين حادثه آن است که هيچ کس نتوانسته است در مقابل فوران آتشفشان وحشتناک وزوو بگريزد. يک خانواده در حال صرف غذا در يک لحظه تبديل به سنگ شده اند. زوجهاي بسياري پيدا شدند که در حين انجام عمل مقاربت تبديل به سنگ شده بودند. از همه جالبتر آن است که اين زوجها هر دو از يک جنس و يا زوجهايي از دختران و پسران کم سن و سال بوده اند. صورت برخي از اجساد انسانهاي سنگ شده که از داخل زمين کشف شده اند همچنان سالم و صحيح باقي مانده است صورت آنها حالت گيج و منگ دارد.

مجهول ترين جنبه اين حادثه در اينجاست که چگونه هزاران انسان بي آنکه چيزي بشنوند و يا ببينند منتظر مي مانند تا مرگ آنها را دريابد. اين بعد حادثه نشان مي دهد که نابودي و محو شهر پمپي دقيقا مشابه همان حوادث ويرانگري است که در قرآن به آنها اشاره شده، زيرا قرآن زماني که اين حوادث را بازگو مي کند به "نابودي ناگهاني" اشاره دارد. به عنوان مثال در سوره (يس) چنين توصيفي است : همه سکنه شهر به يک لحظه هلاک شدند. اين وضعيت در آيه 29 اين سوره چنين مي آيد : " (بلكه) فقط يك صيحه آسمانى بود، ناگهان همگى خاموش شدند!" ؛ آيه 31 سوره قمر وقتي تخريب و نابودي قوم ثمود را بازگو مي کند مجدادا به نابودي آني اشاره مي کند "ما فقط يك صيحه [صاعقه عظيم‏] بر آنها فرستاديم و بدنبال آن همگى بصورت گياه خشكى درآمدند"

مرگ مردم پمپي در يک لحظه رخ داد، همان گونه که در آيات بالا نقل شد. فاجعه هرچه بود، همه چيز به همان حالت اوليه و بدون تغيير باقيمانده است. در سال ???? نيمي از اين شهر از زير خاکستر بيرون کشيده شد ولي هنوز هم دو پنجم اين شهر سوخته در زير زمين است. هر ساله جمعيت زيادي از موزه طبيعي پمپي ديدن مي کنند و اين شهر به يکي از جاذبه هاي گردشگري ايتاليا تبديل شده است اما متاسفانه جايي از ديده عبرت در اين نگاه ها يافت نمي شود. نواحي ناپل که فساد در آن شيوع دارد از مراکز و نواحي بي بند وباري شهر پمپي دست کمي ندارد. جزيره کاپري پايگاهي براي  فساد و بره..نگي گرايي است و در صنعت توريسم به بهشت ...شهرت دارد. نه تنها در کاپري و ايتاليا بلکه تقريبا در تمامي دنيا چنين انحطاط اخلاقي وجود دارد و مردم هم هيچ توجه و اصراري به پند گيري از تجربيات تلخ مردم گذشته ندارند. در سوره سجده درباره همين مردم مي فرمايد : "و اگر اينان روي بگردانند به آنها بگو شما را از صاعقه عاد و ثمود بيم مي دهم."

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي