دیجیتالی شدن تلویزیون

۱۳۸۸/۰۸/۱۵ | برچسب‌ها: | 0نظرات

جام جم نوشت: اما قبل از هرچيز بد نيست بدانيم ديجيتال شدن تلويزيون چه حسن‌هايي دارد و اين سيستم آنالوگ چه معايبي داشته كه بايد كنارش گذاشت.تلويزيوني كه در حال حاضر مشاهده مي‌كنيم، تلويزيون آنالوگ است. در تلويزيون آنالوگ، شبكه‌هاي تلويزيوني با تجهيزات آنالوگ به آنتن تلويزيوني ما مي‌رسد و تنها تجهيزات لازم براي دريافت سيگنال‌ها، آنتن مناسب و استاندارد است. درواقع از همان ابتداي پيدايش تلويزيون، از اين شيوه براي ارسال سيگنال به تلويزيون خانه‌ها استفاده شده است. اما اين سيستم در حال حاضر و با توجه به پيشرفت‌هاي انجام گرفته ديگر جوابگو نيست و بر فرض اگر صدا و سيما بخواهد شبكه‌هاي بيشتري در اختيار مخاطبان قرار دهد، با محدوديت‌هاي جدي روبه‌رو خواهد شد.

اما در سيستم ديجيتال بسياري از محدوديت‌هاي سيستم آنالوگ رفع شده است: ارائه تعداد شبكه‌هاي بيشتر، كيفيت صدا و تصوير بهتر، ارائه اطلاعات اضافي در كنار تصاوير، ارائه راديو همراه با تلويزيون، راهنماي الكترونيكي برنامه‌ها و ارائه خدمات ويژه براي نابينايان و ناشنوايان تنها بخشي از محسنات سيستم ديجيتال است.

لطف‌الله سياهكلي، قائم مقام معاون توسعه و فناوري سازمان صداوسيما استفاده بهينه از زمان را مهم‌ترين ويژگي دنياي ديجيتال مي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: اين مقوله، خدمات و فوايد زيادي براي مردم دارد اما براي دريافت و انتشارش، ظرافت‌هاي زيادي نيز بايد لحاظ شود.بنابراين لازم است سطح آگاهي مردم نسبت به مقوله ديجيتال ارتقا يابد و آگاهي مردم بيشتر شود تا بتوانند از فضاي سيال و رواني كه در اختيارشان قرار مي‌گيرد، استفاده كنند.

طبيعي است؛ براي دريافت سيگنال‌هاي تلويزيون ديجيتال بايد از وسايل ديگري هم استفاده كرد. ست تاپ باكس نام وسيله‌اي است كه بين آنتن و تلويزيون قرار مي‌گيرد و باعث مي‌شود امواج ديجيتال به صورت آنالوگ به تلويزيون شما برسد.

سياهكلي با توضيح اين كه سازمان صداوسيما هم اينك در حال بررسي ست تاپ باكس‌هايي است كه قرار است به بازار عرضه شود، مي‌گويد: از نظر دانش و راه‌اندازي فناوري، مشكل نداريم؛ اما براي دريافت فركانس‌ها مردم به ست تاپ‌باكس‌هاي مطمئني نياز دارند كه در اين زمينه ما با سازمان استاندارد صحبت كرده‌ايم و قرار شده شركت «تكتا» به عنوان نماينده سازمان صداوسيما، استاندارد اين دستگاه‌ها را تاييد كند.

قائم‌مقام معاون توسعه و فناوري سازمان با هشدار به مردم در دقت هنگام خريد ست تاپ‌باكس‌ها مي‌‌گويد: ست تاپ‌باكس‌هايي كه مردم خريداري مي‌كنند، حتما بايد استاندارد و خوب باشند، در آن صورت، كيفيت تصوير بالاست و تصوير بدون هيچ نويز و برفكي خواهد بود.در صورتي كه اگر ست تاپ‌باكس مناسب و استاندارد نباشد، تصوير با مشكلات عديده‌اي دريافت خواهد شد.

سياهكلي فناوري ديجيتال انتخاب شده را بسيار پيشرفته و مدرن مي‌داند و مي‌گويد: در دنيا هنوز ست تاپ‌باكس‌هاي اين فناوري هنوز به توليد انبوه نرسيده است و يقينا روز 8 آبان كه ما تلويزيون ديجيتال را افتتاح مي‌كنيم مردم دسترسي به ست‌تاپ‌باكس ندارند.

او پيش‌بيني مي‌كند كه ظرف چند ماه آينده ست‌تاپ‌باكس‌هاي ديجيتال رنگي و مطمئن به بازار بيايد. سياهكلي در اين باره مي‌گويد: در حال تست ست‌تاپ‌باكس‌هاي مختلف هستيم و يكي دو نمونه تقريبا دارد به نتيجه نهايي مي‌رسد كه يا مجوز توليد يا ورودش را مي‌دهيم.

وي همچنين درباره تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني از طريق موبايل گفت: ما بارها هشدار داده‌ايم كه گيرنده‌هاي موبايل چيني كه به بازار آمده، همه آنالوگ هستند. در صورتي كه دستگاه موبايلي كه ما تاييد مي‌كنيم، نياز به آنتن ندارد و با سرعت 120 كيلومتر در ساعت، تصوير دريافتي دچار بحران نمي‌شود و آن به صورت طبيعي قابل دريافت است. اما با موبايل آنالوگ كافي است دستتان را بچرخانيد تا تصويرش به هم بريزد.

سياهكلي با دفاع از انتخاب اين نوع فناوري ديجيتال هم گفت: اين كه در ايران صداوسيما جلوتر از بازرگاني قرار گرفته، نشان مي‌دهد كه ما جهت را خوب انتخاب كرده‌ايم. اما اين كه اين بخش بازرگاني عقب‌تر است به اين دليل است كه توليدكنندگان در دنيا هنوز توليداتشان را به صورت نمونه‌اي عرضه مي‌كنند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي