اطلاعات جدید برای داشتن پوستی زیبا

۱۳۸۸/۰۸/۲۱ | برچسب‌ها: , | 0نظرات

 

مصرف گوجه فرنگی باعث محافظت از پوست می شود
محققان اعلام کرده اند مصرف گوجه فرنگی پخته توانایی بدن را در مقابله با اشعه ماورای بنفش خورشید افزایش داده و مانند ضد آفتاب از پوست محافظت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فود کانسیومر، حتی افرادی که دچار سوختگی های پوستی می شوند می توانند با استفاده از گوجه فرنگی پخته توانایی بدن در ترمیم این گونه سوختگی ها را افزایش دهند.

بنابر همین گزارش ،محققان تعدادی از داوطلبان را مورد ارزیابی قرار داده و آنها را به دو گروه برابر تقسیم کردند.

در مدت این تحقیق سه ماهه به گروه اول روزانه 55 گرم گوجه فرنگی پخته و به صورت خمیر در آمده و 10 گرم روغن زیتون دادند و به گروه دوم نیز فقط روزانه 10 گرم روغن زیتون دادند .

 نتیجه اینکه گروه اول که هر روز از گوجه فرنگی استفاده کرده بودند 33 درصد کمتر دچار آفتاب سوختگی شده بودند و در ضمن پروکلاژن پوستشان نیز که مسئول محافظت از بافت پوست است در سطح بالاتری بود.

حتی برخی از متخصصان معتقدند استفاده از گوجه فرنگی می تواند در ایجاد طراوت پوست در حالت عادی موثر باشد و از چین و چروکهای زودهنگام پوست نیز جلوگیری کند.

همچنین بررسی ها نشان داده آنتی اکسیدان موثر در گوجه فرنگی به نام لیکوپن به صورت خام سخت تر مورد استفاده بدن قرار می گیرد و عمل پختن جذب این ماده را در بدن ساده تر می کند

..................................

 هویج شفاف کننده پوست
متن کل خبر : گیاه هویج دارای خواص زیادی می باشد که از میان خواص آن شفاف کننده گی پوست دارای اهمیت قابل توجهی می باشد . برای استفاده از این خاصیت علاوه بر مصرف خوراکی آن می توان از ماسک طبیعی هویج استفاده نمود .
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز ، ماسک هویج باعث بطرف شدن لک ها و نرمی پوست نیز می شود . جهت تهیه ی ماسک هویج می توان هویج را رنده کرده و بروی صورت مالید و یا ابتدا آن را پخته و سپس استفاده نمود

................................

آیا مومک خطر دارد ؟

موم انداختن، روشی برای رفع موقتی موهاست که سبب کندن موها از ریشه می‌شود. موهای جدید بعد از گذشت 2 تا 8 هفته شروع به رویش مجدد می‌کنند.

گفته می شود اگر از موم انداختن برای چند سال متمادی استفاده شود، موهای ضخیم به تدریج نازک‌تر شده و تعدادشان کمتر می‌شود.

با دکتر مریم یوسفی، متخصص پوست و مو، درباره همین روش و خطرات و مزایای پوستی آن به گفتگو نشسته‌ایم.

بهترین روش برای موم انداختن چیست؟

موم انداختن به این صورت انجام می‌شود که : یک لایه نازک از موم گرم روی پوست مالیده می شود و سپس یک پارچه، کاغذ یا زرورق روی آن قرار می‌گیرد و بعد از فشار دادن، در جهت خلاف رویش موها از سطح پوست برداشته می‌شود. به این روش «استریپ ‌واکس» گفته می‌شود و در مقابلش «هارد واکس» وجود دارد که در این روش از لایه ضخیم‌تری از موم استفاده می‌شود و برای افرادی که پوست حساسی دارند، مناسب‌تر است.

بهتر است موهای کدام بخش‌ از بدن را موم بیندازیم؟

مناطقی از بدن که موم انداختن برای آنها انجام می‌شود: اندام فوقانی، زیربغل، کشاله‌ران، اندام تحتانی، تنه‌ و ناحیه تناسلی است. توصیه می‌شود در مناطق زیربغل، کشاله‌ران و ناحیه تناسلی به دلیل اینکه موهای ضخیم و پرپشتی دارند، از روش موم انداختن، به دلیل عوارض احتمالی بعدی و تحریک غدد لنفاوی منطقه‌ای، استفاده نشود. در داخل گوش، داخل بینی، مژه، پلک، ناحیه تناسلی آقایان و نوک پستان نیز نباید از موم استفاده شود.

جدیدا انواع خاصی از موم به بازار آمده که می‌توان از آن دسته به موم جلبک دریایی اشاره نمود که اگرچه دارای مواد دریایی است، ولی به هر حال عوارضی مشابه با روش مرسوم موم انداختن و احتمال انتقال عوامل بیماری‌زای جلبکی را به همراه دارد.

چه عوارضی دارد؟

درد، سوختگی با موم داغ، حساسیت تماسی با موم یا پارچه، انتقال عوامل بیماری‌زا، فولیکولیت و سودوفولیکولیت، خون‌ریزی و کبودی، کهیر ، پارگی پوست، برآمدگی‌های قرمز در سطح پوست، فرو رفتن موها به داخل پوست و تغییر رنگ قهوه‌ای در محل رویش موها.

چطور عوارض را کم کنیم؟

قبل از انجام این کار، به جهت رویش موها توجه کنید تا احتمال فرو رفتن مو به داخل پوست و التهاب و چرکی شدن (فولیکولیت) کم شود. گاهی به دنبال این فولیکولیت‌ها، فرد موهای فرورفته را دستکاری کرده و سعی در بیرون آوردن آنها می‌کند که همین امر، منجر به التهاب بیشتر شده و در نهایت قهوه‌ای شدن محل که ممکن است برای مدت‌های طولانی باقی بماند، ایجاد می‌شود.

حتما حرارت موم قبل از تماس با بدن باید کنترل شود. احتمال حساسیت به پارچه، کاغذ و خود موم ممکن است وجود داشته باشد که به‌صورت قرمزی، خارش، تورم و حتی ایجاد تاول می‌تواند بروز کند.

استفاده از موم و کاردک و وسایل مشترک در آرایشگاه ضرری ندارد؟

چرا. مکررا دیده شده است که زگیل خصوصا در ناحیه تناسلی به دلیل استفاده از کاردک، موم یا ظرف مشترک انتقال پیدا می‌کند. ویروسی نیز وجود دارد که می‌تواند در اثر وسایل مشترک منتقل گردد. انتقال قارچ‌های سطحی پوست، عفونت‌های باکتریایی، هپاتیت‌های ویروسی و ایدز نیز امکان‌پذیر است. پس حتما باید توجه شود که از ظرف‌های یک‌بار مصرف، موم جدا و کاردک و پارچه مجزا برای هر فرد استفاده شود.

بهتر است در مناطقی که موهای ضخیم و پوست حساس دارند (ناحیه تناسلی و زیربغل)، به جای پارچه یا زرورق یا کاغذ از پدهای مخصوص استفاده شود.

پارچه‌های مصرفی بهتر است از انواع هیپوآلرژیک باشند و جنس خشن نداشته باشند.

چه کسانی نباید از مومک استفاده کنند؟

کسانی که تحت درمان با داروهای لایه‌برداری پوست ، مثل ترتینوئین و ایزوترتینوئین هستند به دلیل اینکه پوست‌شان راحت‌تر دچار پارگی و شکنندگی می‌شود، بهتر است از موم انداختن استفاده نکنند و مخصوصا از موم انداختن در مناطق مبتلا به زگیل، مولوسکوم، عفونت‌های قارچی و باکتریایی، خال یا پوست تحریک شده، شکاف‌دار و آفتاب سوخته پرهیز نمایند.

برخی از پزشکان، موم انداختن را در افراد دیابتی، مبتلایان به وریدهای واریسی یا آنهایی که گردش خون محیطی ضعیفی دارند، توصیه نمی‌کنند، زیرا در این افراد احتمال عفونت بیشتر است.
مومک آماده

انواع و اقسام موم

موم گرم

استفاده از «موم گرم» شایع‌ترین روش مورد استفاده است. این موم بلافاصله بعد از مالیدن بر سطح پوست با پارچه برداشته می‌شود و از رزین، موم پارافین، شربت گلوکز و عسل ساخته می‌شود. این روش سریع بوده و برای مناطق وسیعی در یک مرتبه استفاده می‌شود و روش مناسبی برای انواع موهای ظریف و خشن است و می‌تواند موهایی با ریشه‌های محکم و عمیق را برداشت نماید. رویش مجدد موها به صورت نازک ‌تر رخ می‌دهد.

از مضرات این روش می‌توان به باقی ماندن موم در سطح بدن، حساسیت پوستی بیشتر و فرو رفتن مو به داخل پوست اشاره نمود.

موم داغ

این روش، قدیمی‌تر است و امروزه کمتر استفاده می‌شود. در این روش، موم در سطح پوست سرد می‌شود و سپس برداشته می‌شود. این روش بهتر از روش قبلی، سبب به دام انداختن موها می‌شود و برای مناطق کوچک با موهای ضخیم مناسب‌تر است.

موم سرد

در این روش، موم به طور آماده روی صفحات پارچه‌ای یا کاغذی قرار دارد.

...............

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي