بیوگرافی و مصاحبه با شهرام عبدلی

۱۳۸۸/۰۸/۱۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

شهرام عبدلی در سال‌های اخیر در بیشتر سریال‌های تلویزیونی بازی کرده او از آن دست بازیگرانی است که فعالیت خود را در عرصه تئاتر آغاز کرد و از شاگردان «آتیلاپسیانی» هم می‌باشد و حالا در سریال «رستگاران» در نقش خواهرزاده او بازی می‌کند. «شهرام» از بازیگران مطرح تئاتر و تلویزیون است که البته کمتر در سینما بازی می‌کند. او معمولا در سال‌های اخیر در نقش‌های جدی بازی کرده و توانسته به خوبی از پس آنان بر آید. به بهانه پخش شبانه مجموعه «رستگاران» با این بازیگر قدیمی و البته جوان هنر ایران به گفتگو نشستیم... www.beterkoonim.com عکس های شهرام عبدلی

پسر اینترنتی: شهرام عبدلی را برایمان معرفی کنید.

www.beterkoonim.com عکس های شهرام عبدلی

عبدلی: در 29 اردیبهشت 1355 به دنیا آمدم حدود 20 سال است که به کار بازیگری مشغول هستم و از تئاتر این کار را شروع کردم. دیپلم گرافیک و علوم انسانی دارم و در دانشگاه هم ادبیات خواندم. متاهل هستم و یک خواهر و یک برادر دارم.

پسر اینترنتی: با توجه به علاقه‌ای که به بازیگری داشتید، چرا در این رشته تحصیل نکردید؟

عبدلی: من از بچگی به فکر بازیگری بودم ولی چون در زمینه بازیگری کلاس‌های خوبی را ‌گذراندم، تمایلی نداشتم که در دانشگاه، هم همین رشته را دنبال کنم و دوست داشتم رشته دیگری غیر از بازیگری را یاد بگیرم و از آنجا که به ادبیات علاقه داشتم در دانشگاه ادبیات خواندم. از سال 69 تئاتر کودکان را با آقای رضا فیاضی شروع کردم، سپس حدود 6 ماه برای دوره تئاتر کارگاهی خدمت آقای آتیلا پسیانی بودم و یک دوره هم شاگرد استاد کشاورز، دو سال شاگرد زنده‌یاد مهین اسکویی و حدود یک سال هم خدمت استاد سمندریان بودم و در مجموع من هشت سال دوره تئاتر گذراندم، شما هیچ دانشگاهی را نمی‌توانید پیدا کنید که این همه استاد مجرب و کاربلد در کنار هم داشته باشد.

www.beterkoonim.com عکس های شهرام عبدلی

پسر اینترنتی:بازیگری را برایمان تعریف کنید؟

عبدلی: به عقیده من بازیگری درست مثل زندگی است و برخلاف آنچه که مردم تصور می‌کنند بازی کردن و بازیگری، دروغ گفتن نیست، بلکه صداقت مطلق است. بازیگری بهترین ابزار برای آموزش و تفریح مردم است. بازیگری مثل یک ماده مخدر است که وقتی به آن دچار می‌شوید دیگر نمی‌توانید از آن جدا شوید و چنان در این گرداب غرق می‌شوید که اصلا فرصت این را ندارید که به گذشته فکر کنید به اینکه چی شد که بازیگر شدید و دیگر اینکه به نظرم بازیگری به معنای واقعی، عشق است و این عشق روز به روز در وجود بازیگر بیشتر می‌شود.

پسر اینترنتی:چه شد که به رستگاران پیوستید؟

عبدلی: قرار بود که در سریال نرگس و چند سریال دیگر سیروس مقدم هم حضور داشته باشم اما به دلیل تداخل با کارهای دیگر متاسفانه این فرصت برای من فراهم نشد که با ایشان همکاری داشته باشم. از طرفی سیروس مقدم چون خیلی سریع کار می‌کنند به بازیگرانی احتیاج دارند که بتوانند پابه پای گروه حرکت کنند از سویی من همیشه به کارهای مقدم علاقه‌مند بودم. همه این دلایل و مسائل دست به دست هم داد تا من در «رستگاران» بازی کنم. من آدم خیلی راحتی هستم روزی که در دفتر تهیه‌کننده با آقای شفیعی و مقدم جلسه داشتیم به وی گفتم که من همیشه دوست داشتم با شما کار کنم و احساس می‌کنم در کارنامه کاری‌ام جای اسم شما خالی است. شما از محبوب‌ترین کارگردانان من هستید. چون اعتقاد دارم اگر نگویم ایشان بهترین کارگردان تلویزیون هستند مطمئنا جزء سه کارگردان برتر تلویزیون‌ هستند.

پسر اینترنتی: کمی در مورد نقشتان دراین سریال توضیح دهید.

عبدلی: نقش کیانوش را در این سریال ایفا می‌کنم که بچه خواهر آقای شایسته است. کیانوش یک جوان خوش‌پوش و ثروتمند است که شخصیت مرموزی دارد و بنا به تغییرات داستان چند قسمت هست و باز بنا به مقتضیات داستان چند قسمت نیست.

www.beterkoonim.com عکس های شهرام عبدلی

پسر اینترنتی: کاراکتر کیانوش را منفی می‌دانید یا مثبت؟

عبدلی: من اصولا به منفی یا مثبت بودن نقش اعتقاد ندارم یک کاراکتر که از نظر من منفی است شاید از نظر شما مثبت باشد یا بالعکس. البته اگر اخلاقیات، معیار ما برای منفی یا مثبت نامیدن یک کاراکتر باشد. به نظر من اخلاقیات نسبی است و باید بدانیم که یک نمایش تشکیل شده از یک سری از شخصیت‌هاست که اگر هر کدام از اینها نباشند داستان کامل نخواهد شد. درست مثل تعزیه‌خوانی که اگر شمرخوان نباشد شما برای شبیه‌خوان امام حسین(ع) گریه نمی‌کنید. در کل به نظرم کیانوش را می‌توان یک کاراکتر با شناسنامه‌ای مشخص دانست که هر کس می‌تواند با برداشت ذهنی خودش آن را مثبت یا منفی بداند.

پسر اینترنتی: این که نقشتان زیاد پررنگ نیست برایتان مهم نبود؟

عبدلی: من موظف به این هستم که کار خودم را به نحو احسن انجام دهم و سعی می‌کنم نقشم را به بهترین وجه ممکن بازی کنم. در مجموع برای من این مهم است که کاراکتر چقدر جای کار دارد و طول نقش زیاد برایم مهم نیست. اصولا احساس می‌کنم وجبی نگاه کردن به نقش‌ها برای سینمای قبل از انقلاب است.

پسر اینترنتی:کمی از حال و هوای کار با تیم سیروس مقدم برایمان بگویید؟

عبدلی: به نظرم گروه وی واقعا حرفه‌ای است، هر کس در کار خودش حرف اول را می‌زند و همه با هم دوست و هماهنگ هستند، همه چیز خوب است و هیچ موج منفی در کار وجود ندارد و کار با سرعت و راندمان بالا در جریان است.

پسر اینترنتی:: طولانی بودن مدت فیلمبرداری برایتان سخت نبوده است؟

عبدلی: سنگینی کار بیشتر روی بازیگران خانم این سریال است اما خب درباره ما هم بی‌‌تاثیر نبوده است. اما وقتی یک کار را دوست داری مشکلات کار را هم با جان و دل می‌پذیری، به نظرم بیشتر از طولانی بودن زمان فیلمبرداری در یک پروژه، غیر حرفه‌ای بودن گروه برای بازیگر آزاردهنده است که خوشبختانه این موضوع در رستگاران وجود نداشت.

پسر اینترنتی: به نظر شما دغدغه رستگاران چیست؟

عبدلی: خیلی چیزها دغدغه این سریال است. صداقت، خانواده، نداشتن شناخت درست انسان‌ها از هم، اینکه چقدر بین سنت و مدرنیسم گیر کرده‌ایم، اینکه چقدر از خودمان دوریم ولی به دنبال دیگری می‌گردیم اینکه چه راحت به یکدیگر انگ می‌زنیم. رستگاران بدون اینکه شعار بدهد لایه‌های فکری اخلاقی خودش را در لایه‌های پنهان نمایش القا می‌کند.

پسر اینترنتی: فکر می‌کنید این مجموعه مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته؟

عبدلی: تا حالا که خوب بوده است. رستگاران جزء معدود کارهایی است که دارای متن بسیار خوب و قوی است و حتی خود آقای مقدم هم معتقدند که این کار با کارهای دیگرشان کاملا متفاوت است، به نظرم رستگاران کار خوبی از آب درآمده، اما مخاطب باید نسبت به سریال‌های دیگر کمی بیشتر به دکوپاژ فکر توجه کند چون گره‌های بسیار زیادی در ادامه باز خواهد شد که اگر مخاطب با دقت سریال را دنبال نکند آنها را از دست می‌دهد. در مجموع به نظرم این کار در سطح ایران سعی کرده است که استانداردها را رعایت کند.

پسر اینترنتی: خاطره‌ای از رستگاران دارید؟

عبدلی: بهترین خاطره من از رستگاران، بازی در کنار آقای پسیانی است. من هجده سال پیش در دوره‌های تئاتر کارگاهی، شاگرد آقای پسیانی بودم و بعد از این همه سال، این فرصت به‌وجود آمد که در کنار ایشان بازی کنم، وقتی روز اول فیلمبرداری از ایشان اجازه برای بازی گرفتم ایشان در کمال تواضع از من خواستند که هرگز این مساله را مطرح نکنم و گفتند که دیگر ما با هم همکاریم و باید در کنار هم بازی کنیم. پسر اینترنتی: چرا آنقدر که در تلویزیون موفق بوده‌اید، در سینما توفیق نداشته‌اید؟ عبدلی: شاید از نظر سینماگران، من بازیگر خوبی برای بازی در سینما نبوده‌ام و دلایل دیگر... ولی اکثر دوستان در سینما با هم رفاقت دارند و بعضی از بازیگران دوستانشان را به تهیه‌کنندگان سفارش می‌کنند یا مثلا بعضی از مدیران تولید با بعضی از بازیگران راحتند، اما من اصولا آدمی نیستم که گدایی نقش کنم و خدا را شکر از روزی که وارد کار بازی شده‌ام، هیچ فرمی را در هیچ دفتری پر نکرده‌ام و سعی کرده‌ام که بی‌‌دعوت جایی نروم و علاقه‌مندم اگر قرار است در سینما کار کنم؛ کاری را انجام دهم که ارزش پردازش و وقت گذاشتن داشته باشد.

پسر اینترنتی:: دغدغه فعلی شما چیست؟

عبدلی: آرامش.

پسر اینترنتی: اهل سیاست هستید؟
عبدلی: نه، برایم جذاب نیست البته مسائل سیاسی کشورم را دنبال می‌کنم ولی وارد سیاست بازی نمی‌شوم.
پسر اینترنتی: نظرتان در مورد نرفتن تیم‌ملی فوتبال به جام‌جهانی چیست؟ عبدلی: خیلی خوشحالم! چون لیاقت حضور در جام‌جهانی را نداشتیم ما تیمی نداشتیم که در جام‌جهانی بدرخشد و باید این را قبول کنیم که کلا ورزش ما دارای مشکل است. اصولا ما ایرانی‌ها دوست داریم که مشکلات را مقطعی حل کنیم که این به عقیده من اشتباه است، اگر ما بخواهیم فوتبالمان رشد کند، باید دوازده سال وقت صرف، پرورش بازیکن کنیم. به نظرم نبود ثبات مدیریتی در ورزش هم یکی دیگر از عوامل این ناکامی است. شما مثلا کشور آلمان را ببینید که در این چند سال چند تا رئیس فدراسیون یا مربی عوض کرده و ما چند رئیس فدراسیون عوض کرده‌ایم.

پسر اینترنتی: اگر یک دیوار سفید داشته باشید روی آن چه می‌نویسید؟
عبدلی: سعی می‌کنم کثیفش نکنم و همانطور سفید نگهش دارم . از میان برداشتن موانع یکی از چالش‌ها و موانعی که در پیش راه افرادی که قصد دارند در زندگی خود تغییر ایجاد کنند و به زندگی بهتری برسند، وجود دارد این است که نمی‌توانند به راحتی اراده خود را عملی کنند و به آن، نمود ظاهری ببخشند. چه بسیار افرادی هستند که در ذهن و درون خود دارای افکار و شور فراوانی هستند، ولی توانایی بروز و عملی کردن آن شور و شوق درونی خود را ندارند. حرکت از «میل به تغییر» تا «تغییر واقعی» کاری دشوار است. برای رسیدن به این مقصود، شما می‌بایست موارد منفی را در زندگی خود جستجو کرده و پیدا کنید، سپس آنها را از وجود خود پاک و البته الگوهای مثبتی را جایگزین آنها کنید.

به دو دلیل اصلی، نمی‌توان به راحتی رفتاری را که در انسان تبدیل به یک عادت شده است را ترک کرد. دلیل اول این است که هر عادتی، در کل برآورده‌کننده بعضی احتیاجات می‌باشد. از طرفی دلیل دوم این است که رشته‌های عصبی موجود در مغز انسان، به نوعی با رفتارهای تجربه شده و قابل پیش‌بینی بیشتر پیوند خورده‌اند و انجام کارهای قبلی را به تصمیمات جدید، ترجیح می‌دهند. عادات، باعث به وجود آمدن تغییرات شیمیایی و فیزیکی در بدن انسان می‌شوند و جای خود را استوار می‌کنند. اگر قصد دارید عادت یا عاداتی را از ذهن خود پاک کرده و فراموش کنید، باید به دو جنبه فیزیکی و روانی هر عادت توجه کنید و سپس آن را با یک عادت مفید که باعث به وجود آمدن پیشرفت در زندگی شما می‌شود، تعویض کنید. اگر می‌خواهید زندگی‌تان را تغییر دهید، ابتدا باید رفتارتان را تغییر دهید.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي