عكس خاطره‌ساز، راز «مهران مديري» را فاش كرد

۱۳۸۸/۰۷/۰۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

خبرگزاري فارس: «مهران مديري» با حضور در برنامه «مثلث شيشه‌اي» براي نخستين بار از حضور خود در عرصه دفاع مقدس سخن گفت.

به گزارش خبرگزاري فارس، مهران مديري شب گذشته در برنامه «مثلث شيشه‌اي» حضور داشت و در اين برنامه با «رضا رشيد پور» مجري برنامه به گفت و گو نشست.
رشيد پور مجري برنامه كه مديري را در شب سوم خرداد، سالروز آزادسازي خرمشهر، در برنامه مثلث شيشه‌اي دعوت كرده بود در اواسط اين برنامه دليل اين دعوت را در اين روز آشكار كرد.
او با نشان دادن عكسي از مهران مديري در جبهه از او درباره اين عكس پرسيد و مهران مديري براي نخستين بار از حضور خود در عرصه دفاع مقدس سخن گفت.
او با معرفي افراد درون عكس گفت كه اين عكس متعلق به سال 64 درشهر پاوه است در آن دوران هم مي‌جنگيديم و هم تئاتر اجرا مي كرديم . اين عكس متعلق به اتاقكي است كه پس از تمرين در آن به سنگرها مي رفتيم و بازي مي‌كرديم.
او درباره مهم‌ترين ويژگي ايراني‌ها و فضاي ايران در دوران دفاع مقدس نيز گفت: مهم‌ترين ويژگي ايراني‌ها عواطفي است كه نسبت به يكديگر دارند البته به شكل درست و به اندازه‌اش اما گاهي مبالغه‌ در اين موضوع دردسر ساز است. تك تك بچه‌هاي جنگ عجيب بودند و بارها گفته شده است ولي آنچه كه من از نزديك ديده‌ام بسيار شگفت‌انگيز بودند به لحاظ باوري واقعي‌اي كه از كاري كه مي‌كردند داشتند.
وي گفت: دستاوردهاي بسياري وجود دارد كه همه را مديون بچه‌هاي جنگ هستيم مخصوصا در مورد جانبازان و آزادگان البته دستاوردهايي هم هستند كه به آنها نرسيديم. من برنامه‌اي با عنوان «گفت و گوي انساني» داشتم كه نيمه كاره ماند و در آن با افراد زيادي صحبت كردم با جانباز، سارق مسلح، فرد اعدامي، زوج‌هايي كه از يكديگر جدا شدند و ... در اين ميان با دو جانباز قطع نخاعي صحبت كردم كه در اين ميان از همه برايم تلخ‌تر بود.
بنابر اين گزارش، مهران مديري با اشاره به مشكلات مربوط به كمبود زمان گفت: ما هميشه مشكل دقيقه 90 را داريم كه در يك دوره‌اي بيشتر بود. الان برنامه ريزي‌ها بيشتر شده ولي وسواس من هم بيشتر شده است و به همين دليل باز هم به دقيقه 90 مي‌رسيم.
وي با بيان اينكه سريال «مرد هزار چهره» حرفه‌اي ترين كار من بود گفت: ما اين سريال را تك دوربين ضبط كرديم و برايش دكوپاژ داشتيم. فيلم‌نامه نيز خوب و متن‌هاي دقيقي داشت. زمان كار با بازيگر را هم داشتيم و توانستيم به جزئيات بپردازيم كه در كارهاي قبلي اين فرصت نبود. اين كار دقيق‌تر و حرفه‌اي تر از ساير كارهايم به معناي يك اثر نمايشي بود البته براي اين كار هم فيلمنامه كامل در اختيار نداشتم و اين ضعف گروه نويسنده نيست. براي اينكه آنها هم با فضاي آنچه كه ساخته مي‌شود جلو مي‌روند و با آن خود را رتوش مي‌كنند و فرصت آزمون و خطا وجود دارد.
وي ادامه داد: نويسندگان من در كار مرد هزار چهره سر صحنه مي‌آمدند و مدام آنچه ضبط مي‌شد مي‌ديدند و اگر بر حسب اتفاق آنجا نبودند راش‌ها را به رژي مي‌بردم تا ببينند. آنها به جزئياتي در مورد شخصيت اصلي و سايرين مي‌رسيدند و در متن تغييرات ايجاد مي‌كردند تا جذاب‌تر شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه علاقه دارد هميشه نقش‌هاي اصلي را خود بازي كند، اظهار داشت: اينكه من دوست دارم شخصيت اصلي باشم دقيقا برعكس است.من اصلا دوست ندارم بازي كنم. در كار پاورچين كمي حرفم را به كرسي نشاندم كه كنارتر باشم و مكمل بودم. در شب‌هاي برره نيز سيامك انصاري نقطه اصلي بود و من يكي از اهالي برره بودم. در مرد هزار چهره چون كار حرفه‌اي تر بود و مي‌خواستم روي كارگرداني متمركز باشم اصلا دوست نداشتم خودم بازي كنم و براي اين نقش به سيامك انصاري و امين حيايي و خيلي‌هاي ديگر فكر كردم. اما بچه‌هاي نويسنده گفتند اگر تو نباشي ما نمي‌نويسيم نه اينكه من بازيگر بزرگي هستم، آنها مي‌گفتند اين نقش متعلق به توست و الان خوشحالم كه آن را بازي كرده‌ام.
وي ادامه داد: من در كارهايم ضمن بازي بازيگران ديگر را پوش مي‌دهم. در پاورچين من كنار آمدم و در خيلي‌ از قسمت‌ها نبودم و نقطه اصلي به عنوان كمدين جواد رضويان بود، در شب‌هاي برره نيز سيامك انصاري نقطه اصلي كار بود و اينكه در كارهاي بعدي من حضور نداشتند نبودشان كاملا اتفاقي است و يا سر كار ديگري هستند و يا نقش هايي كه دارم به درد آنها نمي‌خورد. مثلا در مرد هزار چهره من جايي براي رضا شفيعي جم نداشتم. اين درست است كه مي‌تواند باشد ولي بايد نقش درست و منطقي باشد. به همين دليل به گروه جديدي از بازيگران فكر كردم با شكل و شمايل و بيان و سابقه ديگر كه خيلي‌ از آنها سابقه كمدي نبود.من نقشي را در مرد هزار چهره بازي كرده‌ام كه به مرور به عنوان مردي كه كودكي و معصوميت داشته و بي‌دفاع است دوستش داشتم و هرگز فكر نكرده‌ام كه آن فرد من هستم.
وي درباره اين كه برخي مي گويند مهران مديري در مردهزار چهره قصد داشته خود را به عنوان بازيگري هزار چهره نشان بدهد نيز گفت: اينها تعابير شخصي است و اين شخصيت يك آدم بازي شدني توسط من بود ولي اصلا ربطي به من نداشت.
مهران مديري درباره تغيير نام سريال نيز گفت:اسم اوليه سريال همين مرد هزار چهره بود و ما با همين نام كد ساخت را گرفته بوديم. يك روز فكر كردم كه اين اسم كليشه‌اي است و «اگه جاي من بودين؟» بهتر است. ولي چون در مدت زيادي اين اسم در مطبوعات جا افتاده بود و همه منتظر ديدن مردم هزار چهره بودند از همين استفاده كرديم. چون احساس كردم اگر اسم را عوض كنيم بخشي از بينندگان خود را از دست خواهيم داد و يا خيلي‌ها فكر كنند اين كار يك كار ديگر است.
كارگردان سريال تلويزيوني مرد هزار چهره دلاره سانسورهاي اين اثر نيز گفت: اين اولين كاري بود كه در طول اين 15 سال كه از شروع كار طنز مي‌گذرد سانسور نداشت. به خاطر اينكه هماهنگي‌ها از قبل شده بود و ما اجازه شوخي با خيلي از مشاغل و پست‌ها را از سازمان گرفته بوديم. متن‌ها خوانده شده و ايرادها از قبل گرفته شده بود و اگر قرار بود چيزي گرفته نشود از قبل مشخص بود و برگه‌هاي ايراد پخش در هر قسمت خالي و فقط در حد كلمه و جمله بود كه آن هم با پخش هماهنگ مي‌كرديم و مي‌گفتند اگر به كار لطمه‌اي نمي‌زند حذف شود.
وي تصريح كرد: ما مميزي‌هاي بسيار كمي در اين اثر داشتيم من در اين سال‌ها ياد گرفتم و آنقدر حرف زده و بحث كرديم و اتفاقات افتاده كه مي‌دانم آنچه كه ضبط مي‌كنم ممكن است پخش نشود. بنابراين ضبط نمي‌كنم و چيزي را اجرا مي‌كنم كه مشكلي ندارد و يك جوري خودم مواظبم كه در كارهايم به پرداختن به مشاغل و افراد و حتي گريم خانم‌ها كاملا حواسم جمع باشد.
وي درباره بحث شكايت سازمان‌ها و صنف‌هاي مختلف از اين سريال نيز گفت: همه اينها شايعه بود و بعضي از مطبوعات عزيزمان كه اين حرف‌ها برايشان محل درآمد است اين بازي را راه انداختند. اصلا اين حرف‌ها نبود. شكايت ثبت احوال نيز كمي قبل‌تر از پخش سريال بود كه آن را پس گرفت و هيچ سازمان، صنف و شغلي با ما مشكل نداشت.
مهران مديري در ادامه گفت: اين موضوعي است كه در همه دنيا رسم است. شوخي با يك آدم يا آدم‌هايي كه در يك صنف مشخص زندگي و كار مي‌كنند كاملا عادي است و آنها نماينده همه آن صنف نيستند.ما چند شخصيت مي‌سازيم و با آنها شوخي مي‌كنيم كه مي‌تواند نيروي انتظامي ، پزشك، شاعر و ... باشد.ما چه طور مي‌توانيم با اين شخصيت خنگ همه پزشكان را زير سوال ببريم؟ ما با همه اينها زندگي مي‌كنيم. چطور مي‌توان همه اينها را نديد گرفت و دستشان انداخت؟ هر شخصيتي را كه ما انتخاب مي‌كنيم داراي شغل و منطقه جغرافيايي است و نمي‌شود يك شخصيت نه شغل داشته باشد، نه متعلق به جايي باشد و نه رفتار فرهنگي داشته باشد و نمي‌توان بدون اينها شخصيت‌‌پردازي كرد. هر آدمي كه ما مي سازيم و با آن شوخي مي كنيم منظورمان نماينده آن صنف نيست.
وي درباره حضور خشمناكش در پشت صحنه و دوربين نيز گفت: اين را بايد از كساني كه با آنها كار مي‌كنم بايد پرسيد. خشمناك نيستم ولي در كارم بسيار جدي هستم و نقطه ضعفي كه دارم اين است كه وقتي كاري را به كسي بسپرم او درست انجام ندهد كه در اين شرايط بسيار عصباني مي‌شوم و روابطم با همه دوستانه است وگرنه نمي‌توانم گروه 92 نفره را بچرخانم.
مديري درباره دخالتش در كار سايرين مانند تصوير بردار و ...نيز گفت: چون رابطه ما با بچه‌ها خيلي نزديك بوده اين اتفاق افتاده است. بچه‌هاي تصويربردار به من اجازه مي‌دهند كه بخش‌هايي را با حس خودم بگيرم. مخصوصا كارهاي حركتي روي ريل را و بچه‌ها هم ناراحت نيستند چون آنها هم به من نكته‌هايي را مي‌گويند و تعامل وجود دارد.البته همه اينها به خاطر بهتر شدن كار و سرعت بخشيدن است و همه ما تلاش مي‌كنيم تا كار به بهترين شكل انجام شود.اينها حواشي كار است و من عاشق اين حواشي هستم كه كارگردان پاچه‌هايش را بالا بزند و هر كاري كه از دستش بر مي‌آيد را انجام بدهد.
وي همچنين درباره بازي در نقش‌هاي جدي نيز گفت: من سه سال پيش در سالن ميلاد كنسرت داشتم و وقتي تمام شد خانم مسني پشت صحنه آمد و گفت برو همان بازيگري‌ات را بكن.خيلي‌ها به من گفته‌اند به حوزه جدي وارد نشوم ولي هر كسي دوست دارد كه به حوزه‌هاي مختلف سرك بكشد و خودم هم دوست دارم در نقش‌هاي جدي هم حضور بيابم و اين اتفاق خواهد افتاد.آدم در برخي حوزه‌ها از درون اشباع مي‌شود.
وي درباره ساخت كمدي در ايران نيز گفت: اين نوع كار در ايران چند مساله دارد ما مشكل مان اين است كه كمدي را جدي نمي‌گيريم و در ذات خود براي ما جنبه شوخي دارد در صورتي كه اصلا اينگونه نيست چون حرف داشته و مساله دارد ولي ما براي ساخت به دنبال فرمول‌هايش نمي‌رويم. روش، ريتم، لحن، بازي كار و... در كار كمدي متفاوت است و شوخي‌هاي دوستانه عوامل سازنده لزوما عامل خنديدن براي بيننده نيست. ما بايد بدانيم اصلا چه مي‌خواهيم بگوييم و ابزارش را بشناسيم.
وي در ادامه با قبول اينكه تبليغات به مجموعه باغ مظفر لطمه زد، درباره تعابير پيش آمده در مورد سريال مرد هزار چهره گفت: اينها تعابير كار است. ما به اندازه جمعيت ايران تعبير داريم. چون هر كس تعبير خود را دارد و بسيار گسترده است. اصلا تعبير خود كارگردان در اين ميان گم مي‌شود البته اشكالي ندارد و نمي‌توان جلوي آن را گرفت و ماهيت اثر اين است اما در جاهايي عجيب و غريب مي‌شود به هر حال تعبير يك سقف و حدي دارد و نمي‌توان جلويش را گرفت.
وي همچنين با اشاره به اينكه جز خودش ساير بازيگران نيز در مجموعه مرد هزار چهره درخشان بوده‌اند، گفت: در بخش پاياني قرار بود از امين حيايي و نيلوفر خوش خلق استفاده كنيم كه براي بخش مافيايي آمدند و قرارداد هم بستند ولي كارش طوري بود كه نتوانست بيايد. همچنين پدرخوانده را قرار بود خسرو شكيبايي كار كند ولي بلافاصله كار سينمايي‌اش شروع شد و به خاطر تداخل كاري نتوانست بيايد و در قسمت آخر نيز قرار بود علي پروين مرا به جاي مربي خارجي اشتباه بگيرد كه شمال بود و نتوانست بيايد.
وي درباره بخش‌هاي حذف شده از مردهزار چهره نيز گفت: كلا دو پلان از كار درآمد كه يكي مربوط به حضور حسينيان بود كه به خاطر خشونت استفاده شده كه بازسازي بخشي از فيلم پدرخوانده بود حذف شد و تلويزيون صلاح ديد كه اين بخش از سريال بيرون بيايد.
مهران مديري درباره حضورش در سريال پيامك از ديار باقي به كارگرداني سيروس مقدم نيز گفت: شريفي نيا پيشنهاد داده بود كه به عنوان ميهمان در سريالشان بازي كنم و او نيز متقابلا در سريال ما بازي كند. روز آخر كه با او تماس گرفتم گفت قصد دارد كه بيايد ولي سيروس مقدم مانع شد و گفته بود چون اوبه سريال ما نيامده تو هم نبايد در سريال او بازي كني.
در اين برنامه كه نظر سنجي از طريق ارسال پيامك براي ارزيابي كارهاي مهران مديري از نظر مخاطبان قرار داده شده بود، چهارصد و بيست و هفت هزار و صد و شصت و هفت نفر در اين نظرسنجي شركت كردند كه در آن به ترتيب 34 درصد سريال مرد هزار چهره، 29 درصد سريال شب‌هاي برره، 24درصد سريال پاورچين، 5 درصد نقطه چين و 2 درصد باغ مظفر را موفق ترين كارهاي مهران مديري دانسته بودند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي