قیمت نهایی برق اعلام شد !

۱۳۸۹/۰۸/۰۴ | برچسب‌ها: , | 0نظرات

http://www.sep.ir/m/gh-bargh.gif
کار گروه طرح تحول اقتصادی، قیمت برق برای هر کیلووات ساعت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را ۴۳۰ ریال تعیین کرد.
بنابراین اگر الگوی مصرف در نیمه دوم سال که ۲۰۰ کیلو وات ساعت در هر ماه است را ملاک محاسبه قرار دهیم، مشخص می شود که افزایش قیمت هر کیلو وات ساعت برق در فرمول جدید، حدود ۲۰۰ ریال است، بدین ترتیب هم اکنون که قیمت یارانه ای برق ۱۶۲ ریال به ازای هر کیلو وات ساعت است، بنابراین بدون احتساب افزایش قیمت سوخت نیروگاهها، می توان قیمت را ۳۶۲ ریال محاسبه کرد.
براین اساس، قبض برق مشترکانی که زیر الگو، مصرف دارند و قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها حدود ۳۲۴۰ تومان محاسبه می شد، بعد از اجرای این قانون به حدود ۷۲۴۰ تومان افزایش می یابد، البته باید به این ارقام، هزینه های جانبی قبوض که شامل آبونمان و غیره است را نیز اضافه کرد.
 بنا به گفته مسئولان وزارت نیرو، اگر مشترکان شبکه برق کشور بتوانند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصارف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف بیشتری خواهند شد و افزایش قیمت برق آنها به زیر ۳ هزار تومان هم می رسد؛ این در حالی است که صورتحساب های جدید هر چند به صورت تبعیضی-پلکانی محاسبه می شود؛ اما هر چه صرفه جویی بیشتری در مصرف انجام شود، نرخ میانگین صورتحساب کاهش خواهد یافت.
البته مشترکان به راحتی می توانند این کاهش ۱۰ تا۱۵ درصدی را در مصارف خود بدون اینکه خللی در رفاه آنها ایجاد شود، انجام دهند؛ چرا که قرار بر این است که با نصب کنتورهای هوشمند و سه تعرفه ای در منازل، قیمت برق به صورت ثابت برای تمامی مقاطع شبانه روز محاسبه نشود، بلکه قیمت در ساعات کم بار در پایین ترین حد خود، در ساعات میان باری متوسط و در ساعت اوج بار در بالاترین حد محاسبه شود، بنابراین اگر خانوارها استفاده از تجهیزات برقی خود از جمله اطو و لوازم الکتریکی غیر ضرور را به ساعات غیر از پیک منتقل کنند، به طور قطع هزینه کمتری را هم بابت برق خواهند پرداخت.
براساس اعلام وزارت نیرو، ساعات کم باری از ۱۱ شب تا ۶ صبح، ساعات میان باری از ۶ صبح تا ۶ عصر و ساعات اوج بار در زمستان از ۶ عصر تا ۱۱ شب است. بنابراین اگر مشترکان شبکه برق کشور تنها یک ساعت را از مصارف اوج بار کم کرده و به ساعات میان باری یا کم باری انتقال دهند، منفعت بسیاری در پرداخت قیمت برق خواهند برد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي