دلیل کاهش تماشاگران لیگ دهم چیست؟

۱۳۸۹/۰۵/۱۳ | برچسب‌ها: | 0نظرات

به غیرازاین مسابقه در روز اول لیگ دهم، به‌نظر می‌رسید در روز دوم نیز مسابقه‌هایی چون استقلال – فولاد با استقبال تماشاگران روبه‌رو شود که چنین نبود.
پس از برگزاری هفته دوم لیگ، میانگین حضور تماشاگران در هر مسابقه ۴۵۰۰‌نفر اعلام شد. در هفته دوم، به غیر از بازی استقلال-فولاد از مسابقه صبای قم-پرسپولیس هم استقبال چندانی نشد.
چنین بود که پس از روز دوم لیگ، نگرانی در مورد حضور نیافتن تماشاگران در ورزشگاه‌ها بیشتر شد؛ موضوعی که حالا خیلی‌ها آن را به سازمان لیگ ربط می‌دهند که پیش از شروع لیگ از افزایش قیمت بلیت خبر داد و به این ترتیب تماشاگرانی که در سال‌های گذشته می‌توانستند با تهیه بلیت ۲‌هزار تومانی مجوز حضور در طبقه اول ورزشگاه آزادی را به دست بیاورند، در لیگ دهم با ۸‌هزار تومان چنین فرصتی پیدا می‌کنند.
رئیس سازمان لیگ خبر می‌دهد که هنوز قیمت بلیت مسابقه‌های لیگ گران نشده و معتقد است که طرح افزایش قیمت بلیت برای هزینه‌های باشگاه‌ها لازم است؛ «با توجه به آخرین بازدید AFC از سازمان لیگ برتر و ارزیابی‌ها آنها از لیگ ما قیمت بلیت‌ها براساس کارشناسی سازمان لیگ تأیید شده است، البته من نه به‌عنوان رئیس سازمان لیگ بلکه به‌عنوان یک کارشناس باید بگویم که افزایش قیمت بلیت‌ها می‌تواند یکی از دلایل کاهش تماشاگران باشد اما دلیل مهم‌تر این است که مردم یک ماه بیننده جام جهانی فوتبال بودند و این می‌تواند علاقه‌مندان به فوتبال را اشباع کرده باشد.»
به غیر از جام جهانی، ناکامی‌های پی در پی تیم ملی نیز می‌تواند یکی از دلایل بی‌میلی تماشاگران برای حضور در ورزشگاه‌ها باشد. به‌خصوص ناکامی تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی‌۲۰۱۰ و حضور نداشتن در مرحله نهایی این مسابقات. حتی عملکرد تیم ملی بعد از حذف هم امیدوار‌کننده نبوده است.
در عین حال، با مقایسه قیمت بلیت در لیگ‌های اروپایی می‌توان دریافت که قیمت بلیت در لیگ ایران حتی با افزایش صددرصدی هم نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای استقبال کم تماشاگران از لیگ باشد.
ضیا آذری، مدیر مجموعه ورزشی آزادی نیز به این موضوع اشاره می‌کند و معتقد است که افزایش قیمت بلیت به قدری نیست که مردم نتوانند به ورزشگاه‌ها بروند. گرچه درآمد مردم ایران در مقایسه با اروپایی‌ها کمتر است اما افزایش قیمت بلیت به قدری نیست که برای تماشای یک مسابقه فوتبال از نزدیک هزینه زیادی بپردازند. رئیس سازمان لیگ فدراسیون برآورد کرده است که در هفته چهارم به بعد مسابقه‌های لیگ با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد. در عین حال، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که افزایش قیمت بلیت می‌تواند باعث کمتر شدن تماشاگر در لیگ شود.
جالب اینکه افزایش قیمت بلیت در مسابقه‌های بین‌المللی والیبال در ارومیه با اعتراض تماشاگران مواجه شده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند برای فدراسیون فوتبال هشداری باشد؛ اینکه با افزایش قیمت بلیت آیا می‌توانند مثل سال‌های گذشته تماشاگران را به ورزشگاه‌ها بکشند، یا افزایش بلیت تبعاتی مانند اعتراض تماشاگران والیبال خواهد داشت؟

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي