ثبت‌نام صندوق مهررضا برای پرداخت وام اشتغال

۱۳۸۹/۰۳/۱۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://www.fardanews.com/files/fa/news/1386/12/9/13582_141.jpg


مرحله اول ثبت‌نام كارجویان در صندوق مهررضا برای پرداخت وام اشتغال از امروز در سراسر كشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید محمد كریمی مدیرعامل صندوق مهرامام رضا با بیان اینكه مرحله اول ثبت نام كارجویان از امروز 16 خرداد ماه آغاز شد،‌ گفت: امسال با همت دولت و افرایش منابع صندوق 200 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

وی هفته گذشته نیز در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات این طرح پرداخته و با بیان اینكه در راستای اجرای مصوبه شورای عالی اشتغال امسال یك میلیون و 100 هزار شغل ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: برای اجرا و تحقق این هدف امسال جوانان و زنان سرپرست خانواده اولویت صندوق برای ایجاد اشتغال هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته با وجود 30 هزار فرصت شغلی صندوق توانست 130 هزار شغل در كشور ایجاد كند كه امسال این میزان با در نظر گرفتن 70 هزار فرصت شغلی به سه برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل صندوق مهر امام‌رضا(ع) با بیان اینكه در سال جدید 200 هزار شغل توسط این صندوق ایجاد می‌شود، گفت: آغاز رسمی ثبت‌نام از كارجویان به مدت یك هفته از روز یكشنبه ساعت 8 صبح 16 خرداد ماه شروع شد.

این مقام مسئول افزود: در روز اول و دوم، ثبت‌نام از ساعت 8 تا 20 بعدازظهر خواهد بود و از روز سوم همزمان با ثبت‌نام كه از ساعت 14 تا ساعت 22 خواهد بود بررسی درخواست‌های كارجویان نیز در دستور كار قرار خواهد گرفت.

به گفته كریمی روش ثبت‌نام و نوع مشاغل ارائه شده در سامانه طبق مصوبه مجلس در 150 رشته مشاغل خرد و خانگی است كه برای آنها تا سقف 5 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینكه تسهیلات مشاغل خویش‌فرما و خوداشتغالی افزایش یافته است، گفت: برای این مشاغل تا سقف 15 میلیون تومان پرداخت می‌شود و هم‌چنین برای طرح‌های كارآفرینی با ایجاد اشتغال برای 10 نفر كه توسط نخبگان و مبتكران صورت می‌گیرد تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

كریمی در مورد مشاغل تعاونی و كارفرمایی تصریح كرد: با بكارگیری 10 نفر كارگر در این مشاغل تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت می‌شود كه این موضوع در راستای توسعه فرهنگ تعاونی‌ها خواهد بود.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) كارمزد تسهیلات پرداخت شده توسط این صندوق را 4درصد عنوان كرد و گفت: این میزان كارمزد برای تسهیلات صندوق یك ویژگی محسوب می‌شود و نیز برگشت اقساط آن به مدت پنج سال است.

وی ادامه داد: برای هزینه كرد تسهیلات و اختصاص درصدهای تسهیلات پرداختی تفكیك شده 35 درصد برای تهیه مكان، 45درصد برای تجهیزات و 20 درصد برای سرمایه در گردش اختصاص خواهد یافت.

به گفته این مقام مسئول كارجویان با ثبت‌نام در سایت اینترنتی این صندوق با نام www.mehrereza.ir كد رهگیری دریافت خواهند كرد تا بتوانند از این طریق در هر جای كشور از مشاوران صندوق راهنمایی دریافت كرده و هم‌چنین با تطبیق مدارك‌شان با واقعیت در سامانه تا 60 درصد كار افراد بررسی شود.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله بازرسی و تحقیق محلی شروع خواهد شد كه فرآیند آن 45 روز تا 2 ماه است.

كریمی با بیان اینكه كارجویان جهت اطلاع از شرایط دریافت تسهیلات اشتغال می‌توانند جهت دریافت آدرس پایگاه اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام عدد یك را به شماره پیامك 10000088 ارسال و هم‌چنین جهت اطلاع از شرایط عمومی و شرایط اختصاصی برای دریافت تسهیلات اشتغال به ترتیب عدد 2 و 3 را به پیامك فوق ارسال نمایند.

كریمی با بیان اینكه صندوق مهر امام رضا(ع) به ایده و طرح‌های با صرفه اقتصادی تسهیلات پرداخت می‌كند، در مورد رویكرد صندوق در سال جدید اظهار داشت: حمایت از طرح‌های خانگی، خویش‌فرمایی و كارآفرینی و تعاونی‌ها تا 10 نفر كاركن برای ایجاد زمینه 200 هزار فرصت شغلی جدید، حمایت از اشتغال روستایی با تحت پوشش قرار دادن جهت اشتغال مولد در روستاها با اختصاص 2 هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور ایجاد 20 هزار شغل از جمله رویكردهای این صندوق است.

وی ادامه داد: كاهش مدت زمان پرداخت تسهیلات و استفاده از روش جدید ثبت‌نام ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی شغلی جهت انتخاب ایده مناسب برای سرمایه‌گذاری و تمركززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر رویكردهای جدید صندوق است.

كریمی نظارت مستمر جهت ایجاد اشتغال پایدار به صورت سه بار درسال را از رویكردهای جدید صندوق دانست و عنوان كرد: آسان‌سازی ضمانت برای متقاضیان صندوق، افزایش سقف وام‌های پرداختی متناسب با نوع طرح ارائه شده و جمع‌آوری منابع مردم از طریق شعب صندوق‌ و بانك‌های عامل از دیگر برنامه‌های صندوق مهر امام رضا(ع) است.

مدیرعامل صندو ق مهر امام رضا(ع) در مورد شرایط عمومی متقاضیان صندوق گفت: دارا بودن شرایط سنی بین 18 تا 50 سال، داشن كارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان، داشتن انگیزه و توانایی لازم برای راه‌اندازی كسب و كار و ارائه مجوز از دستگاه‌های ذی‌صلاح جهت انجام كسب و كارهایی كه نیاز به مجوز دارند از جمله شرایط عمومی متقاضیان است.

وی ادامه داد: داشتن مهارت و تجربه لازم برای شروع و راه‌اندازی كسب و كار، داشتن مدرك دانشگاهی فنی مرتبط با كسب و كار انتخابی و فاقد شغل دائمی و صنفی بودن از دیگر شرایط عمومی متقاضیان است.

وی در مورد شرایط اختصاصی بانوان برای برخورداری از وام صندوق مهر امام رضا(ع) تصریح كرد: فوت همسر، جدایی از همسر، شوهر زندانی طویل‌المدت، شوهر دارای بیماری خاص كه توانایی انجام كار و تأمین مایحتاج ضروری خانوار خود را ندارد، شوهر از كار افتاده و ناتوان از انجام كار (جزء دهك‌های پایین درآمدی باشند) شوهر معتاد و ناتوان از انجام كار،‌ شوهر كارگر روزمزد و فصلی و نیز دختران مجردی كه به تنهایی زندگی می‌كنند از شرایط اختصاصی بانوان برای دریافت تسهیلات است.

كریمی با اشاره به اینكه صندوق به دنبال احیای نظام استاد شاگردی در پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال است، خاطرنشان كرد: فردی كه طی سالیان گذشته شاگرد بوده است، می‌تواند با ارائه سابقه از تسهیلات اشتغال استفاده كند.

این مقام مسئول با بیان اینكه وثیقه ملكی از وام‌های 30 میلیون به بالا دریافت خواهد شد، گفت: این صندوق پیشنهاد ایجاد فراكسیون قرض‌الحسنه را در مجلس به كمیسیون اجتماعی ارائه كرده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات امنای صندوق مهر امام رضا (ع) با حضور رئیس جمهور قرار شد یك روز در تقویم رسمی كشور به نام روز قرض‌الحسنه نام‌گذاری شود تا از این طریق بتوان فرهنگ غنی قرض‌الحسنه با آسان شدن پرداخت تسهیلات توسعه داد.

در این نشست كریمی در پاسخ به سوالی مبنی بر محدود بودن زمان ثبت‌نام برای كارجویان اظهار داشت: تجربه این صندوق نشان داده است، كه افراد ثبت‌نام كننده می‌توانند به راحتی در سایت صندوق ثبت‌نام كرده و هم‌چنین با حضور همكاران در ساعت‌های اعلام شده از بروز هرگونه مشكل سیستم و افزایش حجم بار ترافیكی سایت جلوگیری كنند.

وی ادامه داد: امیدواریم 200 هزار شغل بر حسب منابع صندوق كه از طریق دولت، برگشت تسهیلات پرداختی و منابع مردمی است بتوان ایجاد كرد.

به گفته كریمی میزان اعتبار اختصاص یافته در مرحله اول ثبت‌نام برای ایجاد اشتغال 400 میلیارد تومان است كه به میزان 800 میلیارد تومان از متقاضیان كار ثبت‌نام خواهد شد.

مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) در مورد پرداخت تسهیلات مسكن به جوانان و زنان سرپرست خانوار، گفت: صندوق فعلا قصد ورود به این زمینه را ندارد و طی موافقت‌نامه‌ای با وزارت مسكن و شهرسازی 50 هزار میلیارد تومان از منابع دولت و صندوق در بانك مسكن گذاشته شده كه از این طریق متقاضیان تا سقف 75 هزار میلیارد تومان با عاملیت وزارت مسكن از این تسهیلات استفاده كنند.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد موازی‌كاری ارائه تسهیلات اشتغال به زنان سرپرست خانوار توسط صندوق مهر و كمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار داشت: بسیاری از افراد برای ایجاد اشتغال به سراغ كمیته امداد نمی‌روند و معمولا افرادی كه این صندوق به آنان تسهیلات پرداخت می‌كند تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی نیستند و هم‌چنین افرادی كه تحت پوشش كمیته امداد هستند با امضاء تفاهم‌نامه‌ای می‌توانند از منابع صندوق برای ایجاد اشتغال بدون هیچ محدودیتی استفاده كنند.

به گفته مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) تنفس بازپرداخت تسهیلات اشتغال در زمینه كشاورزی بین سه تا 9 ماه است.

وی با بیان اینكه موجودی سرمایه ثبتی صندوق 1600 میلیارد تومان به غیر از اعتبارات امسال دولت است، گفت: معوقات این صندوق از تسهیلات پرداختی 12 تا 15 درصد است كه امیدواریم با ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در كشور بتوان این معوقات را كاهش یابد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي