آخرین خبر ها از معافیت های سربازی،صدور کارت معافیت و اصلاح قانون وظیفه عمومی

۱۳۸۸/۰۹/۱۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا

 سردار زاده‌كمند امروز در حاشیه دیدار مردمی در جمع خبرنگاران با اشاره به این كه سازمان وظیفه عمومی ناجا، خدمات ویژه‌ای را به معلولان و خانواده‌هایشان ارائه می‌دهد، گفت:

اگر در خانواده‌ای پدر یا مادر معلول باشند یك فرزند از خانواده معاف می‌شود. همچنین مشمولانی كه دارای فرزند معلول و یا همسر معلول باشند از خدمت سربازی معاف خواهند شد و اگر در خانواده‌ای دو فرزند معلول باشد، دو فرزند دیگر خانواده مشمول معافیت خدمت سربازی می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته 15 هزار و 774 نفر از افراد واجد شرایط خانواده معلولان معاف شدند و این آمار طی 9 ماهه سال جاری 10 هزار و 596 نفر بود.

سردار زاده‌كمند در رابطه با آخرین وضعیت طرح اصلاح برخی از مواد قانون وظیفه عمومی نیز اظهار كرد: شورای نگهبان 14 ایراد به طرح اصلاح برخی از مواد قانون وظیفه عمومی وارد كرد و این طرح را به مجلس عودت داد كه بر این اساس بناست هفته آینده جلسه‌ای در مجلس با حضور نماینده شورای نگهبان، نماینده ستاد كل نیروهای مسلح، اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس برگزارو طی دو یا سه جلسه ابهامات و ایرادات شورای نگهبان در این باره برطرف شود.

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، ایرادات شورای نگهبان در دسته اول مربوط به بندهایی است كه ابهاماتی دارد و در دسته دوم بندهایی را شامل می‌شود كه مربوط به حقوق، مزایا و خوراك و پوشاك سربازان است كه باید نحوه تامین اعتبار آن‌ها مشخص شود و دسته سوم نیز مربوط به بندهایی است كه نیاز به تایید فرماندهی كل قواست.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان این كه در سال‌های گذشته و در شرایط خاص غیبت سربازان با دستور ستاد كل نیروهای مسلح انجام می‌شد كه تبعات و آثار مثبتی را برای سربازان به همراه داشت، اضافه كرد: این شرایط باعث شده بود تا مشمولان به این اطمینان برسند كه غیبتشان بخشوده خواهد شد در نتیجه برای حضور به موقع اقدام نمی‌كردند و با غیبت به خدمت سربازی اعزام می‌شدند.

وی تصریح كرد: این غیبت‌ها هر ساله بخشوده نمی‌شود و براساس شرایط خاص، برای بخشودگی تصمیم‌گیری می‌شود كه در این راستا به زودی در شورای هماهنگی وظیفه عمومی علاوه بر11 بند بخشودگی غیبت سربازی موارد دیگر نیز بررسی خواهد شد تا اگر لازم باشد به 11بند فعلی اضافه شود.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به مشمولان توصیه كرد كه تنها افراد واجد شرایطی كه مشمول 11 بند قانونی هستند، برای بخشودگی اقدام كنند در غیراین صورت با درخواست این افراد موافقت نخواهد شد.

سردار زاده‌كمند در ادامه از كنترل پرونده‌های معافیت سه برادری خبرداد و در این ‌باره گفت: با كنترل این پرونده‌ها، بالغ بر دو هزار و 700 فقره كارت پایان خدمت مخدوش شناسایی شد كه تعدادی از این كارت‌ها جعلی بودند و در این راستا صاحب كارت جعلی به دستگاه قضایی معرفی شد و برادر مشمول نیز سلب معافیت شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی نهایی پرونده مشمولان معافیت سه برداری، 50 هزار تن از مشمولان این معافیت برای دریافت كارت پایان خدمت به یگان‌هایشان معرفی شدند، ‌این در حالیست كه برای 250 هزار مشمول دیگر كه واجد شرایط معافیت سه برادری هستند، از ابتدای هفته آینده اقدام می‌شود و فراخوان آن نیز اعلام خواهد شد.

سردار زاده‌كمند تصریح كرد: تا پایان سال جاری تمام پرونده‌های معافیت سه برادری بررسی و كارت پایان خدمت برای این افراد صادر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در ادامه به شرایط شركت مشمولان در آزمون كارشناسی ارشد پرداخت و در این باره اظهار كرد: داوطلبان با توجه به زمان ثبت‌نام برای شركت در آزمون كارشناسی ارشد لازم است، شرایط زمان سربازی خود را بررسی كنند تا پس از شركت در آزمون دچار مشكل نشوند. همچنین آن دسته از داوطلبانی كه می‌توانند در این آزمون شركت كنند كه فاقد غیبت باشند و اگر داوطلبی غیبت داشته باشد و در آزمون پذیرفته شود امكان ادامه تحصیل آن وجود ندارد.

به گفته وی، متقاضیان شركت در آزمون كارشناسی ارشد نباید دانشجوی انصرافی و اخراجی باشند در غیر این ‌صورت مجاز به شركت در آزمون نخواهند بود.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان این كه داوطلبان برای شركت در آزمون نباید بیش از شش ماه از فارغ التحصیلی‌شان گذشته باشد، اضافه كرد: اگر این فرصت برای متقاضیان شركت در آزمون كارشناسی ارشد در حال اتمام است، این افراد برای موكول زمان اعزامشان به بعد از تاریخ آزمون، باید مدارك خود را به سازمان وظیفه عمومی ارسال كنند.

به گفته سردار زاده‌كمند، اگر داوطلبی دارای برگ سبز اعزام به خدمت بدون غیبت باشد می‌تواند در آزمون كارشناسی ارشد شركت كند و افرادی كه در آزمون ثبت نام كرده‌اند و تاریخ اعزامشان بهمن است، می‌توانند به سازمان وظیفه عمومی مراجعه كنند تا تاریخ اعزامشان تمدید شود.

وی در رابطه با دانشجویان انصرافی و اخراجی نیز با بیان این كه این افراد حق ادامه تحصیل را ندارند، در عین حال تصریح كرد: یك استثنا برای این افراد وجود دارد كه بر این اساس،‌ تنها دانشجویانی بیش از شش‌ ماه از اخراج و انصراف آن‌ها نگذشته باشد و البته با موافقت دانشگاه خود در همان رشته می‌توانند تحصیل خود را ادامه دهند.

سردار زاده‌كمند اضافه كرد: تنها دانشجویانی پس از انصراف و یا اخراج می‌توانند در رشته دیگری ادامه تحصیل دهند كه چهار ترم از تحصیل در رشته اولیه نگذشته باشد و همچنین در زمان شركت در آزمون دارای معافیت‌های تحصیلی باشند، در نتیجه پس از قبولی این افراد در رشته تحصیلی جدید، مدت تحصیل در رشته اولیه به عنوان سنوات تحصیلی محاسبه می‌شود.

وی گفت: در راستای به كارگیری مشمولان نخبه و استفاده از این افراد در نیروهای مسلح تاكنون هزار و 700 نخبه مشمول شناسایی و بعد از تایید بنیاد نخبگان، پروژه‌هایی به این افراد واگذار شده است كه در این رابطه 200 پروژه از سوی این افراد به پایان رسیده و هزار و 500 پروژه دیگر نیز در حال اجراست.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در رابطه با روند صدور كارت‌های پایان خدمت هوشمند نیز گفت: در رابطه با صدور این كارت‌ها مشكل ارتباط سیستمی با نیروهای مسلح وجود داشت كه این موضوع در حال حاضر برطرف شده است و طبق زمان‌بندی از اول بهمن كارت هوشمند سربازی صادر خواهد شد. هرچند سازمان وظیفه عمومی امیدوار است صدور این كارت‌ها زودتر از زمان‌بندی پیش‌بینی شده آغاز شود.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در رابطه با بیشترین مشكلات مطرح شده در برنامه دیدار مردمی نیز اظهار كرد: بیشترین مراجعات مربوط به مشمولانی بود كه درخواست تمدید یا تجلیل در اعزام به خدمت داشتند كه حداكثر این درخواست‌ها از سوی سازمان وظیفه عمومی برطرف شد. همچنین در رابطه با مراجعانی كه درخواست بخشودگی سه ماهه غیبت از سربازی را داشتند، نیز در راستای 11 بند ابلاغی بخشودگی‌های مورد نظر انجام شد.

وی ادامه داد: امروز برخی از مراجعه كنندگان درخواست تمدید فرصت تحصیلی داشتند كه به تناسب شرایط و در حد امكان اجازه تحصیل به متقاضیان داده شد.

سردار زاده‌كمند ادامه داد: توصیه می‌كنیم هر مشمولی به محض رسیدن به سن 18 سال نسبت به بحث معافیت و توجیه غیبت اقدام كند، تا دچار مشكل نشود.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي