فرامرز پایور از نوازندگان صاحب نام سنتور درگذشت + عکس

۱۳۸۸/۰۹/۱۹ | برچسب‌ها: , | 0نظرات

 

 این نوازنده بزرگ سنتور ایران كه از 11 سال گذشته بر اثر سكته مغزی از عالم هنر كناره گیری كرده بود صبح امروز در بیمارستان باهنر تهران درگذشت .

فرامرز پایور

فرامرز پایور

فرامرز پایور

استاد فرامرز پایور حدود یازده سال پیش دچار سكته مغزی شد واز همان زمان كلیه فعالیتهای هنری وی متوقف شده و در منزل به سر می برد.

 فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود كه با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایورآموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز كرد و همچنین از محضر استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهره برد.

 فرامرز پایور یكی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ كه استاد صبا درگذشت از آموزشهای وی بهره برد.

وی از سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز كرد.

زنده یاد پایور به عنوان آهنگسازی تحصیل كرده كه در نوازندگی سنتور به سبك و شیوه خاص خودش دستیافته بود هارمونی و كمپوزیسیون را در كلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیك اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات كلاسیك از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه كمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سالها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل علمی و هنری دنیا داشت.

فرامرز پایور در بیش از نیم قرن فعالیت حرفه ای خود صدها اثرمكتوب و صوتی منتشر وصدها برنامه صحنه ای در ایران و اكثر نقاط جهان اجرا كرد كه همگی در اعتلا و ارتقاء كیفی موسیقی ایرانی تاثیرات فراوانی برجای گذاشت.

در سال 1386 و در آخرین تجلیلی كه خانه موسیقی از وی كرد خواهر ایشان تندیس و لوح تقدیر را از طرف وی دریافت كرد.

مراسم تشییع و خاكسپاری زنده یادفرامرز پایور

محمد سریر عضو هیات مدیره خانه موسیقی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: مراسم تشییع پیكر زنده یاد پایور روز شنبه 21 آذر ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می شود .

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي