نظام آموزشی جدید از سال آینده

۱۳۸۹/۰۹/۱۱ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://media.farsnews.com/Media/8411/Images/jpg/A0164/A0164266.jpg
با آنکه هنوز اختلاف‌نظر مجلس و آموزش و پرورش در باره لزوم تصویب تغییر نظام آموزشی کشور حل نشده اما مسئولان آموزش و پرورش تأکید می‌کنند که این تغییرات از سال آینده تحصیلی اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش دیروز با بیان اینکه تغییرات نظام آموزشی، سال آینده اجرایی می‌شود، اعلام کرد: باید در باره فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش توجه و بازنگری صورت گیرد.علی باقر‌زاده گفت: همه خواسته‌های معلمان، دانش‌آموزان و اولیا را باید در برنامه درسی دانش‌آموزان دید.
وعده‌ای که عملی نشد
سال پیش در چنین روزهایی وزیر آموزش و پرورش با اعلام تصویب تبدیل نظام آموزشی کشور به ۲ دوره ۶ساله و حذف دوره راهنمایی از نظام آموزشی اعلام کرد: این قانون در یک دوره ۳‌ساله از سال آینده (سال تحصیلی ۹۰-۸۹) اجرا می‌شود.
حمید‌رضا حاجی‌بابایی در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر وزارت آموزش و پرورش گفت: جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش برای نخستین بار با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که طی آن طرح تبدیل نظام آموزشی تا پایان دوره متوسطه به ۲بخش ۶ساله را در جهت رشد و اجرای تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش تصویب کردیم.
وی به صراحت اعلام کرد که اجرای این مصوبه شورای‌عالی آموزش‌وپرورش نیازی به بررسی در مجلس شورای اسلامی ندارد.
حاجی بابایی گام بعدی در اجرای این طرح را کیفیت‌بخشی به هر دوره و پایه عنوان کرد و گفت: دوره پیش‌دبستانی را در دوره ۶ساله اول دیده‌ایم؛ البته باید تصمیم بگیریم که در چه سالی این دوره آغاز شود و چه زمانی ۶ساله اول نظام آموزشی به اتمام رسد.
اجرا فقط درصورت تصویب مجلس
مجلسیان بر این نکته تأکید دارند که تغییر نظام آموزشی باید به‌صورت لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم شود تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از تصویب این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش،گفت: تغییر نظام آموزشی کشور در چارچوب اختیارات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیست.
علی عباسپور در مورد مصوبه تغییر نظام آموزشی کشور به یک دوره ۶ساله و ۲ دوره ۳ساله افزود: رئیس مجلس نیز در نامه‌ای به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عدم‌اختیار این شورا در این حوزه را به آنان تذکر داده است.نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییر نظام آموزشی کشور، بدون مصوبه مجلس قابلیت اجرا ندارد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش بر این نکته تأکید کرد که طبق بند ۲ماده ۶ قانون شورای عالی‌آموزش و پرورش، تأکید شده است که تعیین اهداف و تغییر نظام آموزشی کشور پس از تصویب در شورای‌عالی آموزش و پرورش باید به تصویب مجلس برسد. اسدالله عباسی افزود: اگر اینگونه تغییرات به‌صورت لایحه به مجلس تقدیم نشود و مراحل قانونی را در مجلس طی نکند، قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
وی همچنین بر این باور است که نباید درخصوص تغییر نظام آموزشی کشور عجله‌ای صورت گیرد بلکه این موضوع باید به‌صورت یک قانون درآید و هنگامی که لایحه آن تقدیم مجلس شد، باید همکاری نزدیکی میان آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام شود.
البته این اختلاف نظر موجب نامه‌نگاری رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری نیز شد.در حالی که به‌نظر می‌رسد آموزش و پرورش بر اجرای سریع‌تر طرح تغییر نظام آموزشی اصرار دارد اما نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس بر استفاده از کارشناسان مجرب و صاحب‌نظر تأکید کرد.
البته نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر نکته مهم دیگری نیز تأکید کرد که هم‌اکنون نظام آموزشی بسیاری از کشورهای دنیا بر همین اساس است و ما دیر به آن رسیده‌ایم؛ چرا که دوره راهنمایی در همه کشورها منسوخ شده و ۴۰سال قبل در فرانسه آن را اجرا می‌کردند.
کمبود معلم دوره ابتدایی
به گفته نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس، اکنون متأسفانه در سال اول دبستان و دوره ابتدایی با کمبود معلم مواجه هستیم و به همین دلیل باید در نظام جدید آموزشی بستر لازم از لحاظ تعداد معلم فراهم شود.
عباسی اظهار کرد: همچنین از زمان وزیر سابق آموزش و پرورش از معلمان حق‌التدریس شرکتی استفاده شد که از صلاحیت لازم برای تدریس برخوردار نبودند و براساس آنچه در این طرح آمده اجرای آن از زمانی شروع خواهد شد که زیر‌ساخت‌ها، کتاب‌ها، معلمان و فضا و تجهیزات فراهم باشد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي