اختلالات نامنظم در شبکه اینترنت

۱۳۸۹/۱۰/۰۴ | برچسب‌ها: | 0نظرات

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs324.snc4/41582_136588639688334_8311_n.jpg



در حدود یک هفته است که اختلالات اینترنت در کشور مجددا باعث بروز نارضایتی‌های بسیاری برای کاربران این شبکه شده است.
از اواسط روز دوشنبه هفته گذشته کیفیت پهنای باند اغلب شهرهای کشور بار دیگر دستخوش افت و خیزهای متعدد شد. بنا به گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف، به‌نظر می‌رسد یکی از علل اصلی بروز اختلالات اخیر، ارتباط با کشور ترکیه است که شرکت زیرساخت با اعمال تغییراتی کلی، قصد دارد میزان بروز اختلالات را به حداقل برساند اما به‌دلیل ضعف در خطوط پشتیبان، در حال حاضر این مشکل به قوت خود باقی است.
این اختلالات از ظهر چهارشنبه پیش به اوج خود رسید به‌نحوی که امکان خدمات‌رسانی به کاربران مخصوصا در آن روز تقریبا غیرممکن بود.
در حقیقت وقتی میزان ریزش بسته‌های اطلاعاتی از ۳درصد تجاوزکند، برخی از خدمات اینترنتی بسته به میزان اختلال و مدت زمان وقوع آن، دچار چالش می‌شوند. متأسفانه در اختلالات روز چهارشنبه، میزان ریزش بسته‌ها از ۲۶درصد تا ۵۸درصد در نقاط مختلف کشور در نوسان بود.
این قطعی‌ها و نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد ولی مسؤولان شرکت زیر ساخت و وزارت ارتباطات هرروز وعده افزایش بهبود سرعت و کیفیت شبکه اینترنت را در مصاحبه‌های تکراری خود می‌دهند، این در حالی است که طی چند شب گذشته کاربران اینترنت با حداقل ۳ نوبت قطعی در بخش‌هایی از شبکه تهران مواجه بودند که هنگام تماس با مسؤولان پشتیبانی فنی شرکت زیر ساخت، علت این امر را مشکلات فنی و اختلالات دستگاه سوئیچ در رینگ تهران دانستند.
به گزارش ایلنا یکی دیگر از موضوعاتی که ازچند روز گذشته مطرح شده، از بین رفتن آدرس اینترنتی سایت‌های مورد نظر کاربران است که بنابراظهارات کارشناسان اینترنت این اختلال فنی به طوری است که، بسته‌های اطلاعاتی مسیریاب، به سمت مقصد حرکت نکرده و در تداوم پویش مسیر به سمت تهران به ناگاه باز می‌ایستد، که شاید علت این امر هم باز مشکل BGP Routingهای شهر و یا آسیب‌دیدگی فنی آنها باشد.
براساس این گزارش، به هر حال در طی چند روز گذشته اختلالات نامنظمی در سطح شبکه اینترنت کشور وجود دارد که تاکنون هیچ مقام مسؤولی در این مورد اظهارنظر نکرده است که این امر باعث بروز اعتراض شدید انجمن صنفی شرکت‌های اینترنتی کشور به کیفیت پائین پهنای باند و قطعی‌های مکرر اینترنت کشورنیز شده است.
علیرضا علمی نائب رئیس و دبیر صنفی انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران با اعلام این خبر و بیان این که بخش‌های فنی و LCT به هیچ‌وجه پاسخگوی شرکت‌های اینترنتی نیست، گفته است: به محض بروز اختلال در ارتباط اینترنتی کشور، تلفن‌های بخش مربوطه اشغال شده و شرکت‌های اینترنتی در برابر اعتراض مکرر کاربران پاسخ قابل قبولی نمی‌توانند ارائه کنند. ثانیا SLA هم با ۷ سال تاخیر هنوز آماده نشده که تامین‌کنندگان و سرویس‌گیرندگان تکلیف خود را بدانند.
علمی اظهارداشت: در کدام کشور این مقدار مشکل ارتباط اینترنتی وجود دارد؟ شرکت زیرساخت باید یک مرکز پاسخ‌گویی تلفنی ۲۴ساعته با افراد کاملا مسلط و فنی داشته باشد تا تمامی مشکلات شبکه به آنجا منعکس و در کمتر از یک ساعت تحلیل و مرتفع شود. این گونه خدمات در شرکت‌های کوچک هم به راحتی قابل ملاحظه است اما به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها، استفاده بهینه و درستی از منابع و ظرفیت‌های ملی صورت نمی‌گیرد.
به گفته دبیر صنفی انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، علی‌رغم این‌که بیان می‌شود چهار مسیر پشتیبان برای ارتباط اینترنتی کشور فراهم شده اما باز هم به راحتی شاهد افت سرعت اینترنتی در بخش‌های قابل توجهی از کشور هستیم.
علمی توضیح می‌دهد: ما اعتقاد داریم باید در شیوه تامین پهنای باند کشور بازنگری صورت پذیرد. متاسفانه به دلیل تفکیک غیراصولی در حوزه فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت این بحران تشدید شده است.
وضعیت اینترنت ایران
طبق آمارهای سال گذشته، تا آبان سال گذشته کشور ایران از لحاظ اپلود در مکان۱۴۹و ازلحاظ دانلود در مکان۱۸۶در دنیا است، پهنای باند ورودی به ایران از دو منبع عمده، یکی ماهواره‌ها (از طریق ماهواره‌های W۵، W۶ و اینمارست) و دیگری فیبر نوری (از ترکیه، فجیره و کویت) تامین می‌شود، پهنای باند ورودی به ایران توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تهیه می‌شود و قیمت فروش آن به شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی یکی از دلایل قیمت بالای دسترسی به اینترنت در ایران دانسته می‌شود.
سه عامل اساسی برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور منابع انسانی، توانایی و قابلیت بخش دولتی، خصوصی و زیر ساخت‌های ارتباطی و مخابراتی است ولی با وجود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب در کشور به دلیل برخی محدودیت‌ها هنوز در برخی موارد با کندی سرعت مواجه هستیم.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي