همه چیز درباره NOKIA 5220 Xpress Music

۱۳۸۸/۰۷/۲۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

Xpress Music از جمله گوشی­های مخصوص موسیقی نوکیاست که دارای امکانات پخش موزیک فوق­العاده و لوگوی مخصوص Xpress Music می­باشد. این گوشی پس از پرفروش­ترین Xpress نوکیا یعنی 5310 وارد بازار شده و با اینکه از لحاظ ساختاری کمی پایین­تر از 5310 است اما قیمت مشابه با 5310 دارد. در کل می­توان این گوشی را جزو طبقه متوسط بازار قرار داد که قابلیت­های خاص پخش موسیقی را داراست.

ویژگی­های کلیدی
-بدنه باریک و سبک با ضخامت 10.6 میلی­متر
-طراحی غیرمتقارن جالب و زیبا
-پشتیبانی از 3 باند GSM
-اینترفیس کاربری سری 40 نسخه پنجم به همراه FP1
-صفحه نمایش 2 اینچی با رزولوشن QVGA و قابلیت پخش 262 هزار رنگ
-سنسور نوری
-اسلات کارت حافظه Micro SD به همراه کارت 512 مگابایتی
-دوربین 2مگاپیکسلی
-کیبورد مناسب
-برنامه Nokia Maps
- برنامه­های کاربردی Yahoo!
-سری بازی­های جالب
قابلیت­های خاص موزیک
-دکمه­های مخصوص برای کنترل و پخش موزیک
-افکت­های نوری پخش
-جک صوتی 3.5 میلی­متری
-بلندگوهای استریو
-تراشه پردازنده مخصوص موزیک
-بلوتوث استریو(A2DP)
-رادیو FM به همراه RDS
-باتری با ظرفیت خیلی خوب
 معایب اصلی
-بدنه پلاستیکی
-فقط پشتیبانی از 3 باند
-عدم وجود 3G
-عدم وجود Multi tasking(اجرای چند برنامه بطور همزمان)
-عدم امکان بازکردن فایلهای آفیس
-ضبط فیلم با رزولوشن QCIF
نوکیا در این سری، گوشیهای زیادی را  برای ارائه و رقابت ندارد و ازجمله Xpress Music های مطرح 5310 میباشد که از لحاظ قیمتی مشابه این گوشی است. سونی اریکسون هم در این بازه­ی قیمت، گوشی­های متوسط زیادی را برای ارائه دارد و ازجمله W302 را می­توان به عنوان یک گوشی واکمن با این گوشی مقایسه کرد. دربرند سامسونگ نیز M5310 Beat b را که به زودی وارد بازار می­شود می­توان جزو گوشی­های موسیقی قرار داد.
محتویات بسته:
از جمله محتویات این بسته­ی خریداری شده کابل دیتای USB، هدست استریو، شارژر، کارت حافظه 512 مگابایتی Micro SD، CD نرم­افزار و PC Suit و دفترچه راهنماست.
ساختار و طراحی ظاهری
جالب­ترین نکته در مورد این گوشی ساختار ظاهری آن است. با ضخامت 10.6 میلی­متر می­توان این گوشی را جزو باریک­ترین­ها درنظر گرفت.
صفحه نمایش این گوشی 2 اینچی با قابلیت پخش 262 هزار رنگ و رزولوشن QVGA بوده و کیفیت متوسطی دارد و از لحاظ روشنی و وضوح پخش تصویر در رده­ی متوسطی قرار دارد.
میزان روشنایی صفحه نیز توسط یک سنسور نوری که در بالای صفحه قرار دارد کنترل می­گردد. خوشبختانه صفحه­کلید گوشی که در زیر صفحه نمایش قرار دارد با اینکه ظاهر زیبایی ندارد اما بسیار راحت و خوب می­باشد.
 کناره سمت راست گوشی محل اسلات کارت حافظه Micro SD و دکمه­های تنظیم ولوم است. این گوشی تا 8 گیگابایت کارت حافظه را پشتیبانی می­کند. سمت چپ گوشی شامل دکمه­های مخصوص پخش موزیک و نیز پورت اتصال شارژر است.
درکناره­ی بالای گوشی جک صوتی 3.5 میلی­متری، پورت Micro USB و دکمه مربوط به درب باتری گوشی قرار دارد. در پشت گوشی لنز دوربین و در کنار آن یک چراغ چشمک­زن کوچک قرمز LED قرار دارد. متأسفانه این گوشی دارای فلاش نیست. باتری گوشی لیتیومی و با مدل BL-5CT با ظرفیت mAh1020 است. امکان پخش موزیک به­طور مداوم تا 24 ساعت و استندبای تا 400 ساعت و مکالمه مداوم تا 5 ساعت وجود دارد.
اینترفیس سری 40
یکی از ویژگی­های خوب سری 40 نوکیا، وجود حالت فعال استندبای است. در این حالت صفحه نمایش فعال به چندبخش تقسیم می­شود که در هر بخش آن امکان رجوع به برنامه­های خاص کاربر وجود دارد. در سری 40 میتوان به تصویر پس­­زمینه فعال یک متن اضافه کرد. همچنین عملکرد دکمه­های چند منظوره را نیز می­توان تنظیم کرد. منوی اصلی را به چهار حالت مختلف می­توان نمایش داد. برای تنظیم رنگ­بندی و پس­زمینه­ها می­توان از تم­های روی گوشی نیز استفاده کرد. 6 پروفایل زنگ مختلف نیز روی گوشی وجود دارد که ازجمله آنها Flight mode جهت قطع کلیه سیگنالهای مخابراتی است. امکان استفاده از Flight mode بدون حضور سیم­کارت وجود دارد.
دفترچه تلفن
دفترچه تلفن 5220 فضای کافی برای ذخیره­ی 2000 شماره را دارد. برای هر مخاطب می­توان فیلدهای اطلاعاتی مختلفی را مثل 5 شماره تلفن مختلف، عکس، زنگ مخصوص و ... را ذخیره کرد. نمایش لیست مخاطبین به همراه عکسهایشان وجود دارد. همچنین می­توان شماره­های سیم­کارت و گوشی را به­طور همزمان نمایش داد. جستجو به­صورت تایپ تدریجی نام شخص صورت می­گیرد. Voice dial جهت شماره­گیری صوتی است که نیازی به ضبط صدا از قبل ندارد.
قابلیت­های تلفنی
درمورد دریافت و یا ارسال سیگنال و صدا هیچ­گونه مشکلی وجود ندارد و صدای دریافتی در هردوطرف مکالمه واضح و بلند است. همچنین از تکنولوژی حذف نویز در این گوشی استفاده شده است. متأسفانه امکان شمارهگیری هوشمند در این گوشی وجود ندارد. جهت تست صدای بلندگوهای گوشی آزمایشی صورت گرفته که نتیجه آن در جدول زیر دیده می­شود.
ارسال پیامها
این بخش نسبت به 5310 نوکیا تغییر خاصی نکرده است. از کلیه پیامهای EMS/ MMS/ SMS و ایمیل پشتیبانی می‏شود. ویرایشگر SMS و MMSها یکسان است و برای تبدیل SMS به MMS کافی است یک فایل مولتی­مدیا به آن اضافه گردد. امکان استفاده از دیکشنری T9 وجود دارد. امکان ارسال عکس، مخاطب و یا Event هایی از تقویم توسط MMS وجود دارد. در کلاینت ایمیل از پروتکلهای POP3، IMAP، SMTP و Push Email پشتیبانی میشود. برای فایل­های ضمیمه ایمیل هیچ محدودیتی وجود ندارد.
 Xpress Music Player
یکی از مهمترین برنامه­های این گوشی پخش­کننده موزیک آن است که نسبت به نسخه­های قبلی هم از لحاظ ظاهری تغییر کرده و هم کارایی آن اضافه شده است. همچنین دکمه­های کنترلی موزیک به کارایی این بخش کمک بسیاری می­کنند. همچنین این دکمه­ها یک نور پس­زمینه دارند که بر اساس ریتم موسیقی درحال پخش چشمک می­زنند. امکان مرتب سازی فایلها وجود دارد. امکان پروفایل A2DP جهت پخش استریوی موسیقی ازطریق بلوتوث وجود دارد. جهت پخش رادیو FM با امکان RDS هم می­توان از همین دکمه­ها استفاده کرد.
پخش­کننده فیلم این گوشی از فرمت­های 3GP و MPEG4 پشتیبانی می­کند و می­توان فیلم­ها را به­صورت تمام صفحه مشاهده کرده و حرکت سریع به جلو یا عقب داشت. کیفیت پخش صدای این گوشی فوق­العاده خوب است.
دوربین
5220 Xpress Music دارای یک دوربین 2مگاپیکسلی با رزولوشن تصویر 1200×1600 پیکسل است و متأسفانه فلاشی برای دوربین وجود ندارد. همان­طورکه در سری 40 دیدیم، ماژول دوربین دارای تنظیمات یا امکانات زیادی نیست اما تنظیمات اولیه و استاندارد که در گوشی­های معمولی وجود دارد را دارد. عکس­برداری به­صورت Landscape یا Portrait امکان­پذیر است. متأسفانه لنز دوربین پوشش مناسبی ندارد ولنز آن کثیف یا خراشیده می­شود. همچنین دکمه مخصوصی برای دوربین و گرفتن عکس وجود ندارد و برای این منظور باید از دکمه وسط کلید چهارجهته استفاده شود.
5220 نسبت به 5310 از دو نظر ارتقا یافته است: اولاً کارایی دوربین در این گوشی بهبود یافته است بطوری­که به سرعت عکسها پردازش شده و ذخیره می­گردد در حالی­که ذخیره عکسها در 5310 مدت طولانی به­طول می انجامید. ثانیاً در این گوشی از الگوریتم NIPS جهت پردازش تصویر استفاده می­شود که با استفاده از آن کیفیت عکسها در شرایط نوری مختلف خیلی بهتر است. مثلاً عکس گرفته شده با این دوربین بعد از غروب آفتاب کیفیت بهتری نسبت به همین عکس توسط 6500 دارد. چرا که دراین شرایط نوری درجه ISO در این گوشی افزایش می­یابد تا کیفیت تصویر بهتر است و البته سرعت شاتر کاهش می­یابد.
5220 می­تواند فقط با رزولوشن QCIF با فرمت 3GP فیلم ضبط کند که در طول فیلم محدودیتی وجود ندارد اما کیفیت این فیلم­ها بسیار پایین است.
امکانات ارتباطی
باتوجه به قیمتی که این گوشی دارد می­توان امکانات ارتباطی آن را حدس زد. جهت دریافت اطلاعات بطور بی­سیم این گوشی از GPRS و EDGE استفاده می­کند. بلوتوث نسخه 2.0 به همراه A2DP و اتصال USB با پورت استاندارد Micro USB از دیگر امکانات آن هستند. متأسفانه امکانات ارتباطی پیشرفته مثل Wi-Fi و 3G در اینجا وجود ندارد.
مرورگر وب
5220 دارای یک مرورگر وب داخلی است که کاملاً شبیه به مرورگر وب 5310 است و می­توان آن را یک رقیب سرسخت برای برنامه­ی Opera Mini درنظر گرفت. کلیه گوشی­های سری 40 دارای Opera Mini هستند وشاید اولین گزینه برای مرور صفحات وب همین برنامه باشد. متأسفانه کوچک بودن صفحه نمایش کمی کار گشت وگذار در وب را دشوار می­سازد.
 Organizer
در این بخش برنامه­های متنوعی نظیر تقویم با امکان نمایش هفتگی، ماهیانه، روزانه و تخصیص eventهای مختلف به روزها و نیز تنظیم ساعت بیداری وجود دارد. همچنین یک برنامه مدیریت کارها یا To-do Manager جهت نوشتن متن با ماکزیمم 3000 کاراکتر، ضبط صوت تا 60 دقیقه، شمارنده معکوس، ماشین حساب و ... از دیگر برنامه­های این بخش هستند.
نرم­افزار
این گوشی دارای نرم­افزارهای کاربردی بسیاری است و تنها ضعف آن را در این بخش می­توان عدم امکان مشاهده فایلهای آفیس دانست. برنامه Convertor جهت تبدیل واحدها، Search جهت جستجو که پس از تنظیم شهر یا منطقه­ی مورد نظر می­توان به جستجو پرداخت. Nokia Sensor برنامه­ای مبتنی بر بلوتوث است که گوشی­های بلوتوث­دار دیگر را جستجو کرده و به دنبال فایل­های Share شده می­گردد. برنامه Download ! مستقیماً به سایت Nokia متصل شده و آخرین برنامه­های قابل دانلود را نصب می­کند. Wallpaper Creator نیز جهت ساخت تصاویر و یا تم­های پس­زمینه است. برنامه word clock نیز در اینجا وجود دارد.
Nokia Maps
بالاخره سری 40 نوکیا هم دارای Nokia Maps شد که ازجمله فواید آن این است که بدون نیاز به GPS می­توان نقشه­ها را خواند و مسیریابی کرد. همچنین با مشخص کردن نقاط شروع و پایان می­توان مسیر موردنظر را دریافت کرد. البته می­توان از نرم­افزار Google Maps هم استفاده کرد اما ویژگی Nokia Maps این است که می­توان نقشه­ها را روی کارت حافظه ذخیره کرد و لازم نیست هربار به وب متصل شده و آنها را دانلود کرد. همچنین میتوان گوشی را با یک گیرنده GPS بلوتوث Pair کرده و جهت­یابی کرد.
کلام آخر
درکل می­توان 5220 را یک گوشی متوسط مناسب با کلیه امکانات لازم جهت یک گوشی موسیقی دانست. متأسفانه امکانات بسیار خوبی مثل Wi-Fi، GPS، 3G و نیز امکان مشاهده فایلهای آفیس در این گوشی وجود ندارد، اما مزایای خوبی مثل طراحی و ساختار غیرمتقارن، باتری خوب، دوربین سریع، Nokia Maps، بلندگوهای بسیارخوب و قیمت مناسبی دارد

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي