چگونگي كاركرد Cache در كامپيوتر

۱۳۸۸/۰۷/۱۷ | برچسب‌ها: | 0نظرات

گربراي خريد كامپيوتر از دوستان و اطرافيان خود سوال كرده‌ايد كدام سيستم بهتر است، حتماً نام Cache را شنيده‌ايد شايد نام‌هايي مثل L1 يا L2 را هم شنيده باشيد. يا شايد دوستي به شما گفته باشد كه «Celeron نخر‍!Celeron روي خودش Cache نداره!»

با تمام اين صحبت‌ها و پرس و جوها به نظر مي‌رسد كه Cache در كار كامپيوتر اهميت زيادي دارد. با يك مثال ساده شروع مي‌كنيم و اهميت كار Cache را بررسي مي‌كنيم.

يك كتابخانه را فرض كنيد كه براي دريافت كتاب بايد از مسئول كتابخانه بخواهيد تا آن كتاب را براي شما از مخزن بياورد. (كتابخانه‌هاي مهم به اين صورت كار مي‌كنند). اولين فرد وارد كتابخانه مي‌شود و كتاب «موبي ديك» را از مسئول كتابخانه مي‌خواهد. مسئول به مخزن مي‌رود و كتاب را براي او مي‌آورد. مراجعه كننده كتاب را باز مي‌گرداند. مسئول كتاب را به مخزن باز مي‌گرداند و دوباره باز مي‌گردد و منتظر نفر بعدي مي‌شود. اگر مشتري دوم هم به دنبال كتاب «موبي ديك» باشد، مسئول بايد دوباره به مخزن برود. حال اگر در كنار پيش‌خوان يك قفسه با ظرفيت 10 كتاب قرار دهيم مسئول كتابخانه مجبور نيست براي پيدا كردن كتاب‌هايي كه قبلاً از مخزن آورده شده به مخزن بازگردد. Cache هم به اين صورت كار مي‌كند. Cache در لغت به معني ذخيره و مخزن است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي