ویتامین‌هایی که پوست را شاداب می‌کند

۱۳۸۸/۰۷/۱۲ | برچسب‌ها: | 0نظرات

ویتامین‌هایی که پوست را شاداب می‌کند

حتما در هنگام استفاده از کرم‌ها و فرآورده‌های دیگر پوست و زیبایی متوجه شده‌اید که روی برچسب آنها نوشته شده است، حاوی ویتامین a یا b یا ویتامین c. ویتامین‌ها برای پوست ما چه‌کار می‌کنند و چه خاصیتی دارند؟ آیا می‌دانید کدام ویتامین برای پوست شما مناسب است و می‌دانید از چه راهی باید مصرف کنید تا برای پوست شما مفید باشد؟
ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله مواد غذایی ضروری برای واکنش‌های سوخت و ساز و واکنش‌های مربوط به عملکرد آنزیم‌هاست. یعنی بدون وجود برخی از آنها نمی‌توان سوخت و ساز کامل و بدون نقص داشت. برخی از ویتامین‌ها در آب و برخی دیگر در چربی حل می‌شوند. ویتامین‌های a ، d، e و k ویتامین‌های محلول در چربی ویتامین‌های b و محلول در آب هستند.

 yویتامین a:
ویتامین a هم به صورت خوراکی و هم به صورت استعمال موضعی وجود دارد. شکل موضعی آن برای رفع آکنه، کاهش خطوط ظریف و منافذ پوستی بسیار مناسب است. شکل موضعی ویتامین a که به صورت نسخه‌ای وجود دارد، بسیار مؤثر است و شکلی از دارو که قدرت کمتری دارد و بدون نسخه هم در دسترس است، یعنی رتینول به صورت موجود در کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و زیبایی برای مراقبت‌های روزانه و استفاده مرتب، فواید زیادی در صاف و یکنواخت کردن پوست دارد. روزانه بدن ما به ۵ هزار واحد ویتامین a نیاز دارد که بسیاری چون نگران‌اند، به مصرف مکمل آن روی می‌آورند و به احتمال زیاد، خطر ابتلا به شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.
 yویتامین b:
ویتامین‌های گروه b به چند گروه تقسیم می‌شوند و برای پوست و مو بسیار مفیدند اما تا زمانی که به کمبود این ویتامین دچار نشده‌اید، ضرورتی ندارد که مکمل مصرف کنید و در واقع تاثیری در سلامت پوست و مو و زیبایی ندارد. هنگامی‌که ویتامین‌های b5 یا پانتنول و b3 یا نیاسین آمید به فرآورده‌های پوست و مو و محصولات مراقبتی آن اضافه شود، موجب آب‌رسانی به پوست و افزایش قوام و خاصیت ارتجاعی آن می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که خطوط ظریف چین و چروک صورت از بین برود و با آب‌رسانی به پوست موجب افزایش مقاومت پوست دربرابر عوامل آسیب‌رسان خارجی می‌شود.
 yویتامین c
اگر به صورت موضعی استفاده شود، از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری می‌کند و موجب تقویت تولید کلاژن می‌شود. این در صورتی است که فرآورده‌های مراقبت از پوست حاوی پالمیتات اسکوربیک یا ال-اسکوربیک یا منیزیوم اسکوربیل فسفات باشد و روی برچسب آن نوشته شده باشد.
افرادی که می‌خواهند از این ویتامین یا مکمل‌های حاوی آن استفاده کنند، می‌توانند هم آن را میل کنند و هم به صورت موضعی از محصولات آن استفاده کنند. مصرف خوراکی آن روزانه ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم است و کرم‌های حاوی ویتامین c با برچسب‌ها و مارک‌های گوناگون در بازار وجود دارد. برخی از محصولات شامل ویتامین c و e است.
 yویتامین e:
دریافت ویتامین e روزانه به مقدار ۴۰۰ واحد بین‌المللی موجب کاهش چین و چروک و بهبود قوام پوست می‌شود. در هنگام تهیه فرآورده‌های حاوی ویتامین e سعی کنید به برچسب‌هایی توجه کنید که نوشته شده (طبیعی) یا (دی-آلفا توکوفرول).
ویتامین e اگر به صورت موضعی استفاده شود، برای کاهش آثار مضر نور آفتاب به ویژه تاثیر اشعه ماورای بنفش مفید است. ویتامین e را می‌توانید به‌طور مرتب برای زیر چشم استفاده کنید و شاهد رفع چین و چروک این ناحیه باشید.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي