آلرژی

۱۳۸۸/۰۷/۲۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

متخصصان، آلرژی را واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون تعریف می کنند. کسانی که دچار حساسیت هستند نسبت به مواد ظاهرا بی آزار واکنشی بیش از حد معمول نشان می دهند. مواد حساسیت زا واکنش آلرژیک در چشم ها، بینی و دستگاه تنفسی تحتانی را به دنبال دارند. معمولا با شروع فصل بهار حساسیت های فصلی هم گل کرده و عطسه ها، آبریزش های بینی و دیگر علایم آلرژیک را شاهد هستیم. در این میان متخصصان همواره بر عدم مصرف خودسرانه داروهای ضد آلرژیک تاکید دارند.

دکتر موحدی، فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی در گفت وگو با ایسنا، آغاز فصل بهار را شروع گرده افشانی گیاهان و بروز تظاهرات آلرژیک در افراد دارای زمینه حساسیت به گرده ها عنوان کرد و گفت: این تظاهرات در چشم به صورت قرمزی، سوزش و اشک ریزش، در بینی به صورت آبریزش، عطسه های مکرر و گرفتگی و در دستگاه تنفس تحتانی به صورت سرفه، خس خس و تنگی نفس ظاهر می شود.

تفاوت بروز علایم آلرژیک در هر منطقه جغرافیایی
وی با بیان اینکه بسیاری از تظاهرات آلرژیک قبل از فصل بهار و در مناطق آب و هوایی معتدل ایجاد می شود; تصریح کرد: معمولا گرده افشانی گیاهان از اواخر اسفند ماه آغاز می شود. این در حالی است که بسته به جغرافیای گیاهان آلرژی زا، زمان بروز علایم می تواند در هر منطقه متفاوت باشد. گرده افشانی درختان از قبل از بهار آغاز شده و تا ماه های ابتدایی بهار ادامه دارد. در تابستان گرده افشانی چمن و برخی از علف ها و از اواخر تابستان تا ماه های ابتدایی پاییز گرده افشانی درختچه ها و علف های هرز را شاهد هستیم. بنابراین بسته به اینکه بیمار به کدامیک از این موارد آلرژیک حساسیت داشته باشد، تظاهرات بیماری می تواند متفاوت باشد.
وی با بیان اینکه بیمارانی هستند که تظاهرات فصلی نداشته و در تمام طول سال با بروز علایم آلرژیک مواجه هستند، ادامه داد: این افراد معمولا به آلرژن های محیط خانه (Inboor آلرژن ها) حساسیت دارند. به عنوان نمونه این افراد نسبت به پر، موی حیوانات، مایت (بند پایان ریزی که با چشم دیده نمی شوند)، حشرات، سوسک ها و کپک ها که ممکن است همواره در محیط داخلی خانه وجود داشته باشند، حساسیت نشان می دهند.
شدت بروز علایم آلرژی فصلی در اوایل صبح و نزدیک غروب
این متخصص آسم و آلرژی با تاکید بر آن که حساسیت های فصلی به گرده گیاهان مربوط می شوند، گفت: در فصل بهار و در مناطقی مانند تهران و کرج، درخت چنار از درختانی است که از اواخر اسفند (20 اسفند) تا اوایل اردیبهشت گرده افشانی داشته و می تواند تظاهراتی در چشم، بینی و ریه ایجاد کند. گرده های گیاهان در اوایل صبح و نزدیک غروب به سطح زمین نزدیک تر بوده و می توانند شدت حساسیت در افراد را به دنبال داشته باشند.
آلرژی با سرماخوردگی اشتباه گرفته نشود
استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها، شدت علایم آلرژیک را افزایش می دهد
استفاده از داروهای پیشگیرانه آلرژی، 2 تا 4 هفته قبل از آغاز فصل گرده افشانی گیاهان
وی با تاکید بر آن که آلرژی نباید با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود، ادامه داد: به این ترتیب استفاده نا به جا از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها در مواقع بروز تظاهرات آلرژیک و یا استفاده از کورتون در مواقع سرماخوردگی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک شدت علایم آلرژیک را افزایش می دهد. در این زمینه توصیه می شود افراد دارای سابقه حساسیت و آلرژی، 2 تا 4 هفته قبل از آغاز فصل گرده افشانی گیاهان از داروهای پیشگیرانه مانند کلروملین استفاده کنند. به این ترتیب یا علایم ظاهر نمی شود و یا شدت بروز آن به حداقل می رسد.
با کاهش شدت علایم آلرژیک، مصرف داروها قطع نشود

وی ادامه داد: در صورت بروز تظاهرات آلرژیک، با تجویز داروهای مختلف ضد آلرژی با دوز و مصرف کافی، کنترل بیماری امکانپذیر است. این در حالی است که نباید با کاهش شدت علایم، مصرف داروها قطع شود. بنابراین تا زمان گرده افشانی گیاهان، مصرف داروها باید ادامه یابد.

لزوم مراجعه افراد آلرژیک به مراکز دانشگاهی برای انجام تست آلرژی
این متخصص آسم و آلرژی به افرادی که در فصل خاصی با بروز تظاهرات آلرژیک مواجه می شوند; توصیه کرد: این افراد بهتر است برای انجام تست آلرژی به مراکز دانشگاهی مراجعه کنند تا به صورتی علمی نوع آلرژی آنها مشخص شده و اقدامات درمانی لازم برای آنها صورت گیرد.
وی در پایان تاکید کرد: داروهای ضد حساسیت بویژه داروهای استنشاقی باید توسط پزشک تجویز شوند. نحوه صحیح و مدت استفاده از این داروها نیز بسیار مهم است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي