گرفتگي و درد عضلات را چگونه برطرف كنيم

۱۳۸۸/۰۷/۲۸ | برچسب‌ها: , | 0نظرات

به چند نفر از دوستان قديمي‌تان زنگ مي‌زنيد و قرار يک ورزش گروهي را پيشنهاد مي‌کنيد که مي‌تواند شنا يا حتي بسکتبال باشد. خوشبختانه قرار جور مي‌شود و چند ساعتي را به حرکت دادن عضلاتتان مي‌گذرانيد که مدتهاست هيچ کاري از آنها نکشيده‌ايد . وقتي به خانه بر مي‌گرديد و دوش مي‌گيريد تفريح و ورزش کم‌کم مزه خود را از دست داده و جايش را عضله دردي مي گيرد که تکان خوردن را برايتان غير قابل تحمل مي کند.

خوب، شما به مشکلي دچار شده‌ايد که هر کس هم جاي شما بود گرفتارش مي‌شد. مدتهاي مديد عضلاتتان را کم تحرک بار آورده‌ايد و اکنون انتظار داريد که با حرکتهاي سنگيني که به يک باره به او تحميل کرده‌ايد بي‌صدا بنشيند ؟

 بهترين راه برايتان اين بود که هر ورزش را به طور مداوم ادامه مي‌داديد که دچار چنين شوک‌هايي نشويد اما در حال حاضر نيز تنها بايد به فکر درمان عضله هاي دردناک و گرفته شما بود که راه رفتنتان را بسيار مشکل کرده‌اند به شکلي که انگار با يک کاميون تصادف کرده‌ايد. تنها کاري که هم اکنون مي‌توان کرد آن است که چند راه آسان را پيشنهاد بدهيم که شايد وضعيت دردتان بهتر شود و در ضمن بدانيد که از اين پس چطور ورزش کرده و با عضلاتتان کنار بيائيد:

1 - توقف : اگر در حال ورزش کردن هستيد و احساس مي‌کنيد که ماهيچه‌هايتان درد گرفته‌اند سعي نکنيد آن را ناديده بگيريد. بايستيد و ادامه ندهيد. زيرا ممکن است به شدت آسيب ببينيد.

 2 - اگر احساس مي‌کنيد کار از کار گذشته و عضله شما به شدت گرفته است، عضله را بکشيد و آن را محکم ماساژ دهيد. اگر ماهيچه پشت پايتان گرفته است با يک دست آن را بکشيد و با دست ديگر آن را ماساژ دهيد حتما متوجه گرفتگي به شکل يک گره سفت شده زير پوستتان مي‌شويد آن را به سمت مخالف گرفتگي با دستانتان لمس کنيد و بکشيد. 3

 - مراقب باشيد : اگر دچار گرفتگي عضله شده بوديد و اکنون حالتان بهتر است فراموش نکنيد چه دردي را تحمل کرده‌ايد و به سرعت سراغ ورزش سنگين نرويد. آرام آرام از نو شروع کنيد.

 4 - اگر مي‌دانيد که هنگام ورزش از ماهيچه‌هايتان بيش از حد کار کشيده‌ايد بلافاصله يک دوش آب سرد بگيريد.

 5 - گرفتگي را گرمش نکنيد. ممکن است گذاشتن حوله داغ روي منطقه عضله گرفته احساس خوبي داشته باشد اما مطمئن باشيد که بدترين کاري است که مي‌توانيد در حق خود انجام دهيد. گرما دردتان را در محل بيشتر مي‌کند و اگر اصرار داريد که آن را گرم کنيد بيش از 20 دقيقه اين کار را ادامه ندهيد.

 6 - کار ديگري که مي توانيد بکنيد شوک دادن به محل است. 4 دقيقه گرم کردن محل و 1 دقيقه گذاشتن يخ پس از 4 روز جواب مي‌دهد آن گاه مي‌توانيد دوش آب گرم بگيريد.

 7 - خوردن مسکن‌هايي همچون ايبوپروفن مي تواند به دردتان کمک کند و آن را کمي تسکين ببخشد.

 8 - از کرم هاي گرم يا سرد کننده استفاده نکنيد. آنچه که در داروخانه‌ها به عنوان کرم‌هاي ورزشي براي گرفتگي عضلات فروخته مي شود به جز آنکه روي سطح پوستتان اثر بگذارد هيچ کاري براي عضله شما نمي‌کند و در ضمن ممکن است پوست شما به آنها حساسيت داشته باشد.

 9 - حرکت کنيد. وقتي عضله شما گرفته است سختترين کار برايتان تکان خوردن است اما بدانيد که بسيار برايتان مفيد است پس بلند شويد و به آرامي براي 20 دقيقه راه برويد.

 10 - شنا کنيد. يکي از راههاي بسيار مفيد شنا کردن است. آب سرد به عضله شما کمک بسياري مي‌کند و حرکت عضله در آب بسيار مفيد است.

 11 - معمولا پس از يک ورزش سنگين شما در ابتدا درد زيادي احساس نمي‌کنيد و پس از دو روز دردتان بيشتر مي‌شود. نترسيد اوضاع عادي است.

 12 - ماساژ دهيد. معمولا ماساژ دادن عضلات گرفته به شما کمک خواهد کرد.

 13 - اگر هوا سرد است حتما عضله گرفته را خوب بپوشانيد.

 14 - يکي از راههايي که معمولا به ورزشکاران توصيه مي‌شود آن است که قبل از ورزش کردن نقاطي را که مي‌دانند ممکن است دچار گرفتگي شود را بپوشانند. پوشيدن پوشاکي از نوع استرچ چسبان کمک زيادي مي کند.

 15 - حد خود را بدانيد. شما خود بهتر مي دانيد که چه مقدار ورزش شما را از پا در خواهد آورد و درد برايتان ارمغان مي‌آورد پس بدانيد که چقدر فشار براي بدنتان کافي است.

 16 - کلسيم کافي به بدنتان برسانيد که گاهي اوقات گرفتگي‌ هاي زياد به خاطر کمبود کلسيم است.

 17 - در طول روز يک يا دو موز بخوريد زيرا پتاسيم موجود در آن مي تواند از گرفتگي‌ها جلوگيري کند.

 18 - نوشيدن شير و آب به مقدار زياد در طول روز را فراموش نکنيد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي