دليل زرد بودن دندان‌ها چيست؟

۱۳۸۸/۰۷/۱۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

دليل زرد بودن دندان‌ها چيست؟ راه خلاص شدن از اين مشكل كدام است؟
پاسخ: دلايل زيادي براي زرد شدن دندان‌ها وجود دارد. يكي از اين عوامل وراثت است. علاوه بر آن، شيوه زندگي، بهداشت و افزايش سن نيز در بروز اين مشكل دخيل‌اند.
براي درمان ميناي دندان و بر طرف شدن زردي آن به دندان پزشك مراجعه كنيد.
آناتومي دندان
مينا قابل رؤيت‌ترين قسمت دندان است كه ماده كاملاً سختي است و براي تاب آوردن در مقابل جويدن و گاز گرفتن، طراحي شده است. به علت بادوام بودن ميناي دندان، با افزايش سن هم اين قسمت از دندان براي خرد كردن و شكستن مستعد مي‌شود.
اگر مينا به اندازه كافي مواد معدني داشته باشد، رنگ دندان روشن‌تر يا سفيدتر است. با اين وجود، اغلب نيمه شفاف، خاكستري روشن يا زرد رنگ است كه اين رنگ‌ها از ماده استخواني مانند زير مينا ـ عاج دندان ـ نشأت مي‌گيرند. اين بافت قوي است و بيشتر ساختار دندان را تشكيل مي‌دهد و به عنوان محافظ مينا به حساب مي‌آيد.
هسته دندان، زير عاج است كه اين قسمت، از رگ‌هاي خوني، (كه مواد مغذي حياتي براي زنده نگه داشتن دندان را فراهم مي‌كنند) بافت و اعصاب تشكيل يافته است. قسمتي از هسته دندان كه در ريشه قرار دارد، كانال ريشه‌اي ناميده مي‌شود و از طريق آن رگ‌هاي خوني و اعصاب وارد دندان مي‌شود تا قسمتي از ‏هسته شوند.
همچنين افزايش سن در از بين رفتن دندان‌ها يكي از عوامل تأثيرگذار است. حتي اگر 45 ساله هم باشيد، بر اثر گذشت زمان، ميناي دندان شما خراب مي‌شود. در نتيجه، دندان‌ها رنگ طبيعي عاج درون مينا را منعكس مي‌كنند.
دلايل تغيير رنگ دندان
هر چند كه خيلي از افراد دندان‌هاي سفيد و خيلي روشن دارند، اما گروهي از افراد دندان‌هاي زرد رنگ دارند. كليد اين مسأله در اين است كه بدانيد رنگ طبيعي دندان چيست. سپس مي‌توانيد از دندانپزشك علت تغيير رنگ دندان خود را جويا شويد.
در زير چند دليل براي اين موضوع آورده شده است:
- لكه‌هاي خارجي، رنگ ساختار دروني دندان (معمولاً عاج دندان) را تحت تأثير قرار مي‌دهند، چه بعد و چه قبل از ظاهر شدن در دهان
- شرايط وراثتي
- بيماري
- ميزان بيش از حد فلورايد (كه سبب لكه‌هاي قهوه‌اي و سفيد مي‌شود)
- داروهاي مشخص (مثل تتراسايكلين) كه قبل از 8 سالگي استفاده مي شوند.
شوك و ضربه جسمي و روحي كه منجر به خونريزي درون ‏هسته دندان و در پي آن تغيير رنگ دندان مي شود.
دندان پس از روش ‏روت‌كانال تيره‌تر مي‌شود.
مواد موثر بر رنگ دندان
غذاها (شاتوت، سس سويا) و نوشيدني‌ها (قهوه، چاي، كولا)، به ويژه آن دسته از نوشيدني‌ها كه اسيدي هستند،
استعمال دخانيات،
بهداشت دندان ضعيف كه منجر به بروز پلاك و جرم مي‌شود و لكه‌ها به آساني روي دندان‌ها انباشته مي‌شوند،
مواد دندانپزشكي از قبيل رنگ ماده احياگر كه باعث ظاهر نيمه شفاف ميناي دندان مي‌شوند،
مكمل هاي آهن،
استفاده بيش از حد از دهان‌شويه‌هاي حاوي كلرهگزيدين و كلريد ستيلپريدينيوم،
ورود بيش از اندازه فلورايد به خاطر سطوح بالا و غيرمعمول در آب يا از طريق مصرف پيوسته فلورايد خمير دندان يا دهان‌شويه‌ها ،
داروهايي كه حاوي آنتي‌هيستامين و آنتي‌سايكوتيك هستند يا داروهاي كنترل كننده فشار خون بالا.
براي دريافت اطلاعات بيشتر در اين زمينه، از پزشك خود سئوال بفرماييد.
جلوگيري از تغيير رنگ دندان
خوشبختانه، راه‌هاي زيادي براي جلوگيري از تغيير رنگ بيشتر دندان‌ها وجود دارد.
براي شروع، از مواد ايجاد كننده ي تغيير رنگ دندان تا حد امكان اجتناب كنيد. سپس به طور مرتب بعد از هر غذا مسواك بزنيد تا از لكه‌هاي ايجاد شده به وسيله غذاها و نوشيدني‌ها جلوگيري به عمل آوريد.
همچنين با استفاده از نخ دندان مي‌توانيد، تشكيل باكتري و جرم‌هاي بين دندان‌ها را كاهش دهيد و سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشيد.
براي از بين بردن لكه‌ها و تغيير رنگ دندان‌ها حتما به دندانپزشك متخصص مراجعه كنيد و هرگز به افراد غيرمتخصص (مثل دندان ساز تجربي) رجوع نكنيد. دندانپزشك به وسيله مواد مخصوص، دندان‌ها را سفيد مي‌سازد يا در صورت لزوم از روكش استفاده مي‌كند

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي