مثبت انديش باش تا كامروا باشي

۱۳۸۸/۰۷/۱۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

وقتي روان شناسان مي‌گويند افكار مثبت و منفي تاثيرات مثبت و منفي روي زندگي مي‌گذارند، شايد خيلي‌ها باور نكنند اما اين حقيقت دارد. 
روان شناسان مي‌گويند رفتار شما محصول افكار شماست
وقتي فرمان ترس از مغزش وارد چشم‌هايش شد، چشم‌هاي بيرون زده اش پدرش را هم به وحشت انداخت. پسر از حمله و كشتار مي‌ترسيد، وقتي شنيد به قبيله اي در همان نزديكي حمله شده است، براي چند ثانيه توان حركت كردن نداشت. پدرش فقط يك جمله به او گفت:" نترس، اگر بترسي، ترس سراغت مي‌آيد." آن موقع نفهميد پدرش چه مي‌گويد. اما وقتي نوبت به خودش رسيد و خواستند او را نيز مثل بقيه هم قبيله اي‌هايش بكشند، يك دفعه با نيرويي كه هيچ قدرتي نمي‌توانست جلوي آن را بگيرد، گفت:" الان وقت مردن من نيست." آن نيرو چه بود؟ خودش هم نمي‌دانست اما يك چيز را مي‌دانست. پسر كوچولو و همسر باردارش داخل يك چاله پر از آب گير افتاده بودند. تنها او بود كه مي‌توانست آنها را نجات بدهد. هنگام حمله دشمن با دست خود آنها را داخل گودال فرستاده بود. اما حالا با شروع ريزش باران هر لحظه احتمال غرق شدن آنها داخل گودال بود. الان ثانيه‌ها هم ارزش داشت. به هيچ چيز فكر نمي كرد جز دويدن و رسيدن به چاله و اتفاق افتاد؛ آن چيزي را كه اراده كرده بود.
وقتي روان شناسان مي‌گويند افكار مثبت و منفي تاثيرات مثبت و منفي روي زندگي مي‌گذارند، شايد خيلي‌ها باور نكنند اما اين حقيقت دارد. بخشي از رفتارهاي انساني ناشي از افكار ما است. وقتي مي‌گويند افكار تعيين كننده سبك زندگي، احساس، وضعيت جسمي، روحيات و .. است، منظور اين است كه انسان با افكار مثبت و منفي وارد عمل مي‌شود و به دنبال آن طبق گفته‌هاي دكتر پرويز رازقي،‌ روان شناس و مدرس دانشگاه ، بايد منتظر يكي از اتفاقات زير باشند:" در نگرش منفي قدرت برداشت فرد از رفتار خوب و افكار خوب به حداقل مي‌رسد يعني اگر فردي با ويژگي‌هاي خوب در مسيرمان قرار بگيرد ذهن ما به علت افكار منفي قدرت دريافت رفتارها و شخصيت‌هاي خوب ديگران را به عنوان يك تنبيه تلقي كند. اين در حالي است كه در فردي با نگاه مثبت، رفتارهاي خوب ديگران، بهتر نيز مشاهده مي‌شود." از ديدگاه اين روان شناس منفي انديشي موجب منفي شدن افكار و رفتار فرد و حتي ظهور رفتارهاي منفي در ديگران مي‌شود.
در همين راستا ما قانوني داريم به نام قانون جذب كه مي‌گويد وقتي افكار مثبت پخش كنيد بازخورد آن اتفاقات مثبت است و برعكس. شايد خيلي از شما‌ها فيلم راز را ديده باشيد. اين فيلم خاطرات و تجربه افرادي است كه با قدرت قانون جذب توانستند به خواسته‌هايشان برسند كه البته طبق اظهارات اين روان شناس رابطه علت و معلول قانون جذب ثابت نشده است. دكتر رزاقي بروز رفتارهاي مثبت و منفي را ناشي از وجود نيرويي در مغز عنوان مي‌كند كه بسته به اينكه فرد مثبت يا منفي انديش باشد اين نيرو در همان جهت فعال مي‌شود. چنانچه مغز به سمت افكار منفي فعال بشود نتيجه آن به صورت ضعيف شدن روابط اجتماعي افراد، كاهش موفقيت‌ها، ضعف روابط بين فردي، تعاملات اجتماعي ضعيف، گرايش كمتر افرادبه فعاليت و كار ظاهر مي‌شود و در نگرش مثبت برعكس اين موارد.
منفي، منفي را جذب مي‌كند
طبق اظهارات دكتر رزاقي افرادي كه افكار منفي دارند به سمت افكار منفي ديگران جذب مي‌شوند. اين در حالي است كه هر چه قدر باور و ايمان فرد منفي ترباشد سقوط وي به سمت منفي گرايي،‌ و جذب به سمت افراد منفي گرا بيشتر مي‌شود، ولي برعكس اگر فرد منفي انديشي، تجارب خوشايندي را هم از مثبت انديشي داشته باشد،‌ يا ايمان و باور او عمق زياد نداشته باشد به سمت فرد مثبت انديش گرايش پيدا مي‌كند.
خارهايي كه گل مي‌دهند
اما اين كه مثبت انديشي چه نتايجي را به دنبال دارد، دكتر رزاقي در اين باره ميگويد:" افرادي كه افكار مثبت دارند مي‌توانند كينه را به محبت،‌ضعف را به قدرت، ياس را به اميد و شكست را به موفقيت تبديل كنند." افرادي كه باور مثبت دارند در مشكلات به فرصت‌ها فكر مي‌كنند و در جستجوي راهكار هستند تا موفقيت به دست بياورند ولي افرادي كه افكار منفي دارند به جاي ارايه راهكار،‌ از هر فرصتي استفاده مي‌كنند تا به مشكلات بينديشند.
اما چگونه است كه عده اي به سمت افكار و افراد منفي كشش بيشتري دارند و عده اي ديگر افكار منفي بيروني روي آنها اثر كمتري دارد؟
دكتر رزاقي در اين باره مي‌گويد:" طبق نظريه اي به نام راتر، افرادي كه اسناد بيروني دارند رفتار منفي آنها تحت تاثير عوامل محيطي و خارجي است. اينها شكست بيشتري را در زندگي تجربه مي‌كنند. در حالي كه افرادي با اسناد دروني، افرادي هستند كه اعتماد به نفس بالا و نگرش مثبت تري دارند و موفق تر هستند. اين افراد به سادگي تسليم افكار منفي بيروني نمي شوند. همچنين در بين آدم‌ها سه تيپ شخصيتي متعدد داريم: استينك، آتلانتيك و تكنيك.
در نوع استينك منفي گرايي بيشتر است چون به طور معمول ويژگي شخصيتي حساس تري دارند، لاغر تر و زودرنج تر هستند. عادت به منفي يا مثبت فكر كردن، فقر فكري،‌ القاي افكار مثبت و منفي از طريق مشاهده ( ديدن افكار پدر و مادرو..) تقويت افكار از طريق خود فرد به فرض مثال با دروغ گويي پاسخ مثبت دريافت كرده است و حالا به صورت يك باور دروني تبديل شده است. از ديگر مواردي است كه به منفي گرايي يك فرد دامن مي‌زند." اين روان شناس از بين تمام موارد موثر در القاي افكار مثبت و منفي در افرادي كه از طريق ويژگي‌هاي شخصيتي به اين باور دچار شده اند را سخت تر اظهار كرد چرا كه اين نوع افكار منفي دراثر زمان و تكرار ايجاد شده و به تدريج جزيي از شخصيت فرد شده است ولي با كمي صبر مي‌توان ساختار اينگونه رفتار را كه دروني شده اند را تغيير داد.
ساختار شكني زمان ندارد
از ديدگاه دكتر ابوالقاسم مهري نژاد، روان شناس،‌عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا، ساختار شكني افراد زمان مشخصي ندارد. براي اينكه بتوان فرد منفي انديشي را به سمت مثبت انديشي سوق داد موارد متعددي دخيل هستند. از جمله ميزان هوش افراد، موقعيت اجتماعي،‌اقتصادي و خانوادگي.
دكتر مهري نژاد مي‌گويد:" در افرادايده آل گرا و آرمان گرا باورهاي منفي بيشتر مشاهده مي‌شود چرا كه تحقق آرمان‌هاي اين قشر سخت تر است، بنابراين باورهاي منفي سريع تر در آنها نفوذ مي‌كند."
به اعتقاد دكتر رزاقي،‌باورهاي منفي در بزرگسالان در گذر زمان ريشه دار تر مي‌شود و نياز به درمان دارد اما در كودكان نياز به درمان و تغيير نيست و تنها توصيه مي‌شود والدين الگوهاي مثبت انديشي را طي شكل گيري مراحل شخصيتي به وي ارايه دهند.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي