از شب زنده داری فوتبالیستها تا دستمزدهای ...

۱۳۸۸/۰۷/۲۵ | برچسب‌ها: | 0نظرات

در جستجوی كريم باقری ها:از شب زنده داری فوتبالیستها تا دستمزدهای ...
مهاجرانی درخصوص عامل برخی شب نشینی های بازیکنان افزود: اکثر تیمها شب قبل بازی بازیکنان را در اختیار دارند اما در طول هفته این بازیکنان هستند که باید خود را کنترل کنند. یک مربی نمی تواند هر شب به 30 بازیکن سر بزند و وضعیت خواب آنها را چک کند.

عمر ورزشي بازيكنان فوتبال ما كم شده است ، بسياري از فوتباليستهاي سالهاي اخير در اوج جواني و پس از تجربه شهرت و دريافت دستمزدهاي حرفه اي روندي نزولي را طي مي كنند كه پيدا كردن چرايي اين مسئله مي تواند پاسخ بسياري از پرسشهاي بي پاسخ امروز فوتبال ما را پيدا كند. چنانچه مجید جلالی کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است : بازیکنان فوتبال وقتی در اوج شهرت قرار دارند نیازهای روانی خود را ارضا می کنند.

جلالی در گفتگو با خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» با اشاره به مشکلات فرهنگی اجتماعی روز جامعه افزود: كشيده شدن بازيكنان به سمت مسائل نامشروع ناشي از مشكلات فرهنگي و آداب و رسوم موجود در جامعه است و نمي توان اين مسئله را در حوزه ورزش بررسي كرد .

كارشناس فوتبال كشورمان در خصوص برخي شب نشيني هاي بازيكنان فوتبال عنوان كرد: اين مسئله به ديدگاه هاي موجود در جامعه مربوط مي شود و ما بايد به بازيكنان مان ديدگاه حرفه اي بدهيم و براي آنها در ساعات مختلف برنامه داشته باشيم و سرگرمي ايجاد كنيم.
مربی تیم فولاد خوزستان در خصوص علل گرایش بازیکنان فوتبال به مسائل غیر اخلاقی خاطر نشان کرد: بعد از اینکه دوران بازیگری یک بازیکن به اتمام می رسد از نظر روحی دچار چالش می شود و در صورتی که به مربیگری یا ادامه مسیر ورزش فکر نکنند فقدان مورد توجه بودن، ذهن آنها را دچار تعلمات می کند و باعث می شود به مسائل غیر اخلاقی روی آورند.

وی معتقد است: برخی از پیشکسوتان ورزش اکنون دچار چنین وضعیتی هستند و اگر از آنها در سمینارها و مجالس معتبر یاد نشود بیشتر احساس تنهایی می کنند.

جلالي در پايان با اشاره به كتاب خودش راز ماندگاري برخي از بازيكنان فوتبال را اين چنين خواند: اشتياق ماندگاري منجر به شكوفا شدن يك بازيكن مي شود و در صورتي يك فوتباليست خودش به حرفه اي ماندن فكر كند از مسير واقعي دور نخواهد شد. من تمام اين موضوعات را در كتاب هنر حرفه اي نوشته ام و در آن از كريم باقري به عنوان يك بازيكن نمونه ياد كرده ام.

همچنین غلامحسين مظلومي سرپرست باشگاه استقلال در گفتگو با خبرنگار سرويس ورزشي «فردا» درباره راههاي دوري يك بازيكن از فساد اخلاقي گفت: بازيكنان زماني كه در اوج هستند و ورزش را دنبال مي كنند بايد با برنامه منظم در اوج قرار بگيرند و بعد از اينكه به خاطرات مي پيوندند بايد به عنوان يك بازيكن محبوب در دل هواداران فوتبال جا داشته باشند و با نام نيك از ورزش جدا شوند اما اگر به فساد و تباهي كشيده شوند در دل جامعه جاي نخواهند داشت.

مظلومي در خصوص علل گرايش ورزشكاران به مسائل غير اخلاقي اظهار كرد: مسائل اجتماعي و دوري از فرهنگ سبب مي شود بازيكناني كه بازيكناني كه در اوج قرار دارند و بعد از مدتي از ورزش خارج مي شوند و از محبوبيت مي افتند به انحراف كشيده شوند. از سوي ديگر گشت و گذار و رفاقت با افراد ناباب زمينه تخريب يك ورزشكار را فراهم مي كند.

سرپرست باشگاه استقلال تهران راز ماندگاري برخي از پيشكسوتان در سطح اول فوتبال كشور را اين چنين عنوان كرد: ما الگوهاي اخلاقي بزرگي در زمان خود داشتيم وآنها ما را به جامعه بهتر دعوت مي كردند. به عنوان مثال زماني كه من در استقلال باز مي كردم آقاي كلاني از پرسپوليس به عنوان الگوي ما بود و همچنين هر چه درادب و اخلاق داريم از مرحوم بهداري داريم با وجود اينكه ايشان رقيب ما بود اما نگذاشتند در جامعه پر طرفدار فوتبال گم شويم و با وجود فقر مالي به سمت خلاف كشيده نشديم.

پيشكسوت فوتبال كشورمان در پايان با انتقاداز شب نشيني هاي برخي بازيكنان فوتبال افزود: هر بازيكن شخصيت اجتماعي خودش را روز بازي نشان مي دهد و بايد ياد بگيرد كه حرفه اي رفتار كند. شب بازي يك دياگرام صفر تا صد براي هر بازيكن است و بازيكن بايد به 80 درصد آمادگي در شب بازي رسيده باشد و اگر بي خوابي و مسائل حاشيه اي داشته باشد از صد در صدي كه در بازي بايد از خود نشان دهد به صفر خواهد رسيد.

حشمت مهاجرانی مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در گفت و گو با خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» درباره علت گرایش بازیکنان به انحرافات اجتماعی گفت: کسانی که روزگاری در اوج قهرمانی و شهرت بوده اند و بعد از مدتی از این شهرت فاصله گرفته اند نوعی احساس تنهایی دارند که برای این تنهایی مسائل خوبی را جایگزین نمی کنند. البته این مسئله در همه بازیکنان رخ نمی دهد و از 100 فوتبالیست تنها یکی دو سه نفر دچار این معضل می شوند.

وی همچنین ادامه داد: بازیکنی که نه خودش را دوست دارد و نه به آینده اش فکر می کند به سمت خلاف می رود. از همین رو این مسئله نوعی خود زنی و تخریب آینده است. هیچ بزرگی از ابتدا بزرگ نبوده و بی دلیل هم به انجا نرسیده و با فراهم شدن شرایط و تحمل سختی ها به مقام های بالا رسیده است.

مهاجرانی درخصوص عامل برخی شب نشینی های بازیکنان افزود: اکثر تیمها شب قبل بازی بازیکنان را در اختیار دارند اما در طول هفته این بازیکنان هستند که باید خود را کنترل کنند. یک مربی نمی تواند هر شب به 30 بازیکن سر بزند و وضعیت خواب آنها را چک کند.

پیشکسوت فوتبال کشورمان با اشاره به استثنا بودن کریم باقری در ورزش راز ماندگاری پیشکسوتان و بازیکنان قدیمی را این چنین خواند: در قدیم این مسائل به ندرت در بازیکنان به وجود می آمد و دستمزد بازیکنان در این حد نبود که آنها را به انحراف بکشاند و امروزه شاهد آن هستیم که بازیکنان تحصیلات را در همان مقاطع ابتدایی رها کرده و به فوتبال و کسب درآمد از این ورزش می پردازند که با این وجود ما نمی توانیم ادعا کنیم فوتبالمان حرفه ای شده بلکه فقط در کاغذ حرفه ای شده ایم.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي