ده دقيقه سرنوشت ساز در مصاحبه شغلي

۱۳۸۸/۰۷/۱۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

اين ده دقيقه براي شما که قرار است در مصاحبه اي شرکت کنيد به چه معناست؟ شايد شما هم شنيده ايد که غالبا مي‌گويند: اولين برخورد، مهمترين تاثير را دارد.
اين ده دقيقه براي شما که قرار است در مصاحبه اي شرکت کنيد به چه معناست؟ شايد شما هم شنيده ايد که غالبا مي‌گويند: اولين برخورد، مهمترين تاثير را دارد. مصاحبه شغلي شاهد مهمي براي اثبات اين جمله است. مسئولين استخدام در يک سازمان اغلب پس از دست دادن و گفتگوي ابتدايي مي‌دانند که اين فرد را انتخاب خواهند کرد يا نه؟ تنها ده دقيقه طول مي‌کشد تا آنها پيشنهاد کاري يک جوينده کار را ارزيابي کنند و به نتيجه برسند. البته به طور متوسط کل زمان مصاحبه با يک جوينده کار در رده کارکنان 55 دقيقه و در منتخبان مديريت 86 دقيقه طول مي‌کشد.
در اين مطالعات که در آوريل سال 2007 منتشر و توسط Robert Half Finance & Accounting تکميل شده است از ميان 150 مدير ارشد و 1000 شرکت تصادفي تحقيق به عمل آمده.
اين ده دقيقه براي شما که قرار است در مصاحبه اي شرکت کنيد به چه معناست؟
مصاحبه دقيقا همان لحظه اي که شما وارد مي‌شويد شروع شده است، پس جوينده کار از همان ابتدا بايد چهره اي مشتاق و اعتماد به نفس داشته باشد. اولين دقايق گفتگو غالبا لحن و آهنگ بقيه بحث را مشخص مي‌کند، و زمينه را براي پرسيدن اولين سئوالات فراهم مي‌کند.
در اينجا راهکارهايي براي ده دقيقه اول مصاحبه تان به شما پيشنهاد مي‌شود:
1- 4 سئوال مهم را در نظر داشته باشيد. توجه خاصي به پاسخ اين 4 سئوال نشان دهيد:
1-چرا به اينجا آمده ايد؟
2-براي ما چه کاري قادريد انجام دهيد؟
3-آيا شما مي‌توانيد با معيارها و فرهنگ اينجا هماهنگ شويد؟
4-چه توانايي ويژه اي داريد؟ چه چيزي شما را از بقيه مصاحبه شوندگان متمايز مي‌کند؟
پاسخ‌هايتان را به شيوه خودتان تمرين کنيد (نه يک شيوه ايده آل و کليشه اي). اين پاسخها قادرند عکس العمل شما را در هنگام غلبه بر يک بحران، رهبري يک تيم، برخورد با يک ضرب العجل و به دست گرفتن مجدد يک پروژه شکست خورده در بوته ارزيابي قرار دهند.
سئوالات مشابه ديگري که ممکن است با آن روبرو شويد به اين شرح خواهند بود:
-کمي درباره خودت به ما بگوييد (مشابه سئوال 2)
-چه چيزي راجع به ما مي‌دانيد؟ (مشابه سئوال 1)
-امروز چرا اينجاييد؟ (مشابه سئوال 1)
-چرا قصد تغيير شغل داريد؟ (مشابه سئوال 2)
-مهمترين پيشرفت شما تا به امروز چه بوده است؟
-چرا بايد شما را انتخاب کنيم؟(مشابه سئوال 4)
2- درباره شرکت مورد نظر تحقيق کنيد. هميشه قبل از رفتن به مصاحبه درباره آن شرکت پرس و جو کنيد. چه کساني هستند؟ چه مي‌کنند؟ مهمترين توليدات و خدمات آنها چيست؟ رقبايشان کيستند و اخبار مهم جاري مربوط به آنها چيست؟
دليل اين کار چيست؟
- اولين دقايق مصاحبه زمان تعريف و تمجيد از آنهاست. سئوال اول را به ياد بياوريد. به آنها نشان دهيد که درباره شان تحقيق کرديد و با اطلاعات جزيي نيامده ايد، اما دلايل زيادي براي مشتاق بودن نسبت به کار آنجا داريد.
3- نقش خود را بشناسيد.
در اين ده دقيقه مثل اين است که شما وارد سکوي نمايش شده ايد و بايد جوري نقش خود را بسازيد که عناصر اصلي شخصيت شما مشخص شود. نقشي که شما بازي مي‌کنيد يک رفع کننده مشکل است نه يک جوينده کار. در اين نقش شما مي‌دانيد چرا به آنجا آمده ايد، نسبت به اين شرکت اشتياق داريد و شما مي‌دانيد که قادريد آنها را براي رسيدن به هدفشان ياري دهيد. با اين عوامل شما قادريد به سمت سئوالات نشانه رفته و برگ برنده اي به دست مي‌آوريد که ثابت مي‌کند هوش و اشتياق لازم براي کار را داريد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي