زندگینامه ابراهیم تاتلیسس

۱۳۸۸/۰۷/۱۶ | برچسب‌ها: | 0نظرات

ابراهیم تاتلیسس در سال۱۹۵۴ در شانلی اورفای ترکیه متولد شد.کودکی وی در خانواده ای پر جمعیت و فقیرگذشت .ابراهیم از کودکی کار میکرد.وی در اوایل جوانی برای کار به استامبول آمد ومدتی به دست فروشی و فروش نخودچی پرداخت.بعدها به بنایی و فعالیت در امور آهن آلات ساختمانی مشغول شد.مهمترین اتفاق زندگی وی آشنا شدنش با دوستی بود که در آدانا به فعالیت سینمایی مشغول بود.او صدای ابراهیم را کشف کرد و در واقع درهای شهرت را به رویش باز کرد.از آن پس ابراهیم در کازینوهای آدانا و آنکارا بروی صحنه می رفت در اواسط سال ۱۹۷۰ابراهیم به استامبول آمد وکار خود را در آنجا ادامه داد و با کمک خانواده اش اولین آلبوم خود رابه نام Ayağında Kondora به صورت صفحه گرامافون به بازار داد.وی پس از ارایه آلبومهای: Bir Mondur,Dom Dom Kurşunu,Sabuha در دهه ی 70 وارد کار سینما (بازیگری) شد وتا دهه1980به شهرتی برون مرزی دست یافت در دهه 90 ابراهیم در کنار فعالیتهای هنری به فعالیت تجاری نیز روی آوردوتشکیلات تجاری بزرگی چون:تاتلیسس توریسم-تاتلیسس همبرگر و هتل های زنجیره ای تاتلیسس را تاسیس کرد.در سالهای بعد ابراهیم به اموری چون:کارگردانی و بخصوص کارگردانی ویدیو کلیپ-بازیگری سناریو نویسی-ترانه سرایی و آهنگسازی-صنایع هوایی-صنایع رادیو تلویزیون وکار تفسیر آثارپرداخت.
تاتلیسس از زن اولش در شانلی اورفال 1پسر و2دختر- از بازیگر سینمای ترکیه پریهان ساواش1دختر و از همسر فعلی اش خانم دریا تونا 1پسر دارد.

به روایتی دیگر :

بی سیبیل تاتلیس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابراهیم تاتلیس و یا به تلفظ صحیح «ابراهیم تاتلیسس» (İbrahim TATLISES) (زادۀ
ژانویۀ ۱۹۵۲)، از خوانندگان کشور ترکیه است. مردم در ترکیه نام ایبو را هم برای او  استفاده می‌کنند.
وی زاده یکی از شهرهای مناطق کردنشین جنوب شرقی این کشور می باشد و به هر دو زبان ترکی و کردی آثار مشهوری دارد.تاتلیس یکی از پرکارترین هنرمندان ترکیه است. وی در نمایش تلویزیونی خود به نام «شوی ایبو» مجریگری نموده، و در فیلم‌های زیادی بازیگری نموده است. از میان 23 کاست او آیاغیندا کوندورا رکورد پرفروش‌ترین‌ها را در سال ۱۹۷۸ در ترکیه شکست.نام اصلی او ابراهیم تاتلی بود و در یک خانوادۀ بی‌خانمان کرد در شهر اورفه به دنیا آمد. پس از مرگ پدرش در ۱۹۵۶ ابراهیم توسط مادرش پرورش یافت. موسیقی برای وی راهی برای گریز از دلهره‌های احساسی بود. با الهام گرفتن از آوازه‌خوان کردتبار ترکیه، ییلماز گونی، ابراهیم در نوجوانی آغاز به خواندن در مراسم عروسی و دیگر جشن‌ها نمود. با اینکه در سال ۱۹۷۵ کاستی به بازار عرضه کرد ولی فروش نرفتن آن باعث فاصله گرفتن ابراهیم از موسیقی شد. پس از مهاجرت به استانبول به همراه خانواده در 1977، مدتی به عنوان فروشنده بکار پرداخت تا اینکه دومین کاست او به نام آیاغیندا کوندورا موفقیت بسیار شایان توجهی بدست آورد. تاتلیس که در اواسط و اواخر دهۀ 1980 از مشاهیر موسیقی ترکیه بشمار می‌رفت تعداد زیادی آهنگ موسیقی محلی به همراه ارکستر را به اجرا درآورد و به عنوان استاد در زمینۀ سبک محلی «اوزون هوا» شناخته شد. در این سبک تُن‌های کشیده و نیمه‌فی‌البداهه بکار می‌رود. تاتلیس در میان جامعه مهاجران ترک و کرد آلمان محبوبیت خاصی دارد. ایشان او را «صدای وطن» نام نهاده‌اند. آثار او در میان ایرانیان و به‌خصوص ایرانیان آذری نیز طرفداران زیادی دارد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي