راهنمای علمی و گام به گام برای خرید یک پرینتر

۱۳۸۸/۰۷/۲۸ | برچسب‌ها: | 0نظرات

چاپگرها یکی از قطعات جانبی کامپیوتر هستند که امروزه از اهمیت خاصی برخوردارند. معمولا اکثر مردم به یک چاپگر برای استفاده شخصی در محیط کار و یا منزل نیاز دارند. ولی اکثر افراد در هنگام خرید به علت کثرت مدل های مختلف چاپگر دچار سردرگمی می شوند و نمی توانند چاپگر مناسب خود را انتخاب کنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در مرحله اول نوع چاپگر انتخابی بستگی به کاری دارد که شما می خواهید با چاپگر خود انجام دهید . مانند چاپ متن و تصاویر گرافیکی سیاه و سفید و یا رنگی ، این عامل باعث تغییر در نوع چاپگر انتخابی شما می شود . مثلا اگر شما به چاپ تعداد زیادی صفحات متنی احتیاج دارید آن وقت برای شما یک چاپگر لیزری تک رنگ مناسب است . ولی برای تصاویر گرافیکی و عکس ،دیگر نمی توانید از یک چاپگر لیزری سیاه و سفید استفاده کنید و نیاز به یک چاپگر رنگی جوهر افشان یا لیزری دارید تا بهترین کارآیی را به دست آورید .

براساس نوع مصرف و کارایی چاپگرها به پنج نوع مختلف تقسیم می شود .

1ـ چاپگرهای جوهر افشان (inkjet)

چاپگرهای جوهر افشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه وسفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می شوند . رنگ های اصلی در چاپگرهای جوهر افشان به سه رنگ اصلی cyan ( آبی )، magenta ( قرمز)، yellow( زرد ) تقسیم می شود که به همراه آنها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می رود. اما برای چاپ حرفه ای عکس ، به یک چاپگر با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی ، دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن باشد که در ایجاد تصاویر با رنگ های طبیعی تر تاثیر گذار است . در کل چاپگرهای جوهر افشا یک قیمت معقول را به شما ارائه می دهند و برای مصارف عمومی ، یک انتخاب مناسب هستند . به یاد داشته باشید که چاپگرهای جوهر افشان فقط برای مصارف عمومی کاربرد ندارند بلکه مدلهای حرفه ای این چاپگرها را می توان در محیط های عکاسی و جاهای حرفه ای نیز استفاده کرد .

2ـ چاپگرهای لیزری سیاه و سفید ( تک رنگ )

چاپگرهای لیزری تک رنگ همانند سیستم الکتروستاتیکی که در دستگاه فتوکپی وجود دارد عمل چاپ را انجام می دهند که این عامل باعث افزایش سرعت و کارایی چاپگر می شود . یک دستگاه چاپگر لیزری سیاه و سفید صفحات متنی با کیفیت بسیار مناسبی را در مدت زمان کوتاهی به چاپ می رساند . چاپگرهای لیزری سیاه و سفید بهترین انتخاب برای چاپ صفحات متنی در تعداد بالا هستند . به خصوص در موقعی به ناثیر کارایی چاپگرها لیزری پی می برید که نیاز به چاپ متن با اندازه فونت کوچک تز از 10 داشته باشید . در این موقع به طور واضح به تاثیر چاپگر لیزری سیاه و سفید در چاپ متن های ریز پی خواهید برد . از ویژگی های جالب استفاده از چاپگرهای لیزری تک رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است که در کل باعث کاهش هزینه تعویض و یا شارژ کارتریج می شود . در کل یک چاپگر لیزری بهترین انتخاب برای یک دفتر کا یا محیط اداری بزرگ است که نیاز به چاپ متن های زیاد در طول روز دارند .

3ـ چاپگرهای رنگی لیزری

این نوع از چاپگرها بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس هستند . در آنها به جای استفاده از جوهر از تونرهای CMYK برای چاپ استفاده می شود . این چاپگر ها باعث ایجاد تصاویر گرافیکی و عکس با کیفیت فوق العاده می شوند که نیاز عکاسان و گرافیست های حرفه ای را بر آورده می کند .

این چاپگرها در چاپ متن نیز دارای قدرت چاپ مناسبی هستند و متن های ریز را به خوبی چاپ می کنند . یکی از ویژگیهای جالب این چاپگرها سرعت بالای آنها در چاپ تصاویر و متن هاست که تقریبا با هیچ گدام از انواع چاپگرها قابل مقایسه نیست . شاید یکی از نقاط ضعف آنها قیمت بالای آنها باشد که برای اکثر افراد خرید این چاپگر را مشکل کرده است . ولی به یاد داشته باشید که همیشه در کنار قیمت بالا امکانات و ویژگی هایی وجود دارد که ضعف قیمت بالای آن دستگاه را می پوشاند . در کل هزینه ای که برای چاپ هر صفحه تصویر گرافیکی یا عکس در چاپگرهای لیزری به دست می آید در مقایسه با یک چاپگر جوهر افشان در سطح پایین تری قرار دارد . این عامل باعث کاهش هزینه تعویض مجدد تونر می شود . در کل چاپگرهای لیزری برای مصارف حرفه ای کاربرد زیادی دارند . ولی استفاده یا خرید آنها در محیط منزل و برای کارهای عمومی چندان جالب به نظر نمی رسد .

4ـ چاپگرهای چند کاره (Multi Function)

در کارهای اداری وجود یک چاپگر چند منظوره تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت کار دارد و شما می توانید در جایی کمتر ، چاپگر ، اسکنر و دستگاههای فکس خود را به صورت یکجا داشته باشید . با دستگاه Multi Function devices) ) MFDشما به راحتی می توانید ترکیبی ار تمام وسایل بالا را دریک دستگاه داشته باشید که در کل این دستگاه نسبت به خرید تک تک وسایل هم از قیمت ارزان تری برخوردار است و هم جای کمتری را در محیط کاری به خود اختصاص می دهد . اما ایرادات این دستگاه چیست ؟

یکی ار ایرادات MFD این است که در صورتی یک مشکل در یکی از اجزای آن به وجود آید وسایل دیگر تحت الشعاع قرار می دهد . مثلا اگر چاپگر شما دچار اشکال شود و کار نکند دیگر فکس و دستگاه کپی شما نیز کار نخواهد کرد و تقریبا دستگاه شما به طور کامل از کار می افتد . دومین ایراد این دستگاه عدم امکان ارتقای ویژگی های این دستگاه است و شما از یک سری امکانات ثابت و غیر قابل تغییر برخوردار هستید که این عامل برای بعضی از کاربران چندان خوشایند نیست . در کل این دستگاه برای مصارف عمومی و یا اداری بزرگ مناسب نیست . قیمت این دستگاه به نسیت به امکانات و کارآیی آن مناسب است .

5ـ چاپگرهای قابل حمل (portable printer)

اگر شما از افرادی هستید که دائما در حال مسافرت هستید حتما به چاپگرهای قابل حمل نیاز پیدا می کنید. چاپگرهای قابل حمل امروزه یکی از پرطرفدارترین چاپگرهای در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند . این چاپگرها اندازه بسیار کوچک در حد یک کیف دستی مردانه دارند که به راحتی می توان آنرا به جاهای مختلف حمل کردو به راحتی با باتری کار می کنند . معمولا این چاپگرها از تکنولوژی چاپگرهای جوهر افشان و یا روش تونرهای حرارتی (ریبون ) استفاده می کنند. استفاده از ریبون بر اثر فشار و گرمایی که به آن وارد می شود باعث انتقال رنگ به کاغذ و در نتیجه ایجاد تصویر می شود اما مشکلاتی هم در استفاده از چاپگرهای قابل حمل وجود دارد که در این میان میتوان به کیفیت پایین تر از چاپگرهای جوهر افشان محصول در بازار سرعت چاپ پایین ؛ افزایش قیمت چاپ در هر صفحه ( عموما چاپ متن و تصاویر رنگی در هر صفحه برای دستگاههای قابل حمل بالاتر خواهد بود. برای این که تانک های این چاپگرها نسبت به چاپگرهای جوهر افشان کوچک تر بوده و نمی توانند تعداد زیادی صفحه را به چاپ برساند) عدم وجود منابع تامین صفحه برخلاف چاپگرهای دیگر اشاره کرد که در مورد این اشکال اخیر باید به صورت تک تک ورق ها را به چاپگرها وارد کنید. یکی دیگر از ویژگیهای جالب این چاپگر ،وجود یک پورت infrared است به شما اجازه می دهد اطلاعات خود را بین چاپگر و کامپیوتر بدون نصب هیچ گونه رابطی انتقال دهید .

یک چاپگر ممکن است ارزان قیمت باشد اما قیمت و ظرفیت جوهر یک چاپگر نقش مهمی در قیمت کلی یک چاپگر جوهر افشان دارد . پس قبل از پرداخت پول برای خرید چاپگر حتما در مورد قیمت کارتریج دستگاه و تعداد صفحاتی که پشتیبانی می کند سوال کنید .

عوامل مهم در خرید چاپگر

دقت چاپ و تفکیک پذیری ، سرعت چاپ ، کیفیت چاپ ، قیمت چاپ در هر صفحه و نیز امکانات جانبی پرینتر از عوامل مهمی هستند که باید در هنگام خرید یک پرینتر به آن دقت داشته باشید .

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي