مصاحبه با امين تارخ

۱۳۸۸/۰۷/۱۰ | برچسب‌ها: | 0نظرات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امين تارخ: هنگام تماشاي عمل جراحي واقعي خيس عرق شدم
امين تارخ با اعتقاد بر اين كه سريال «اغماء» به مسائلي مي‌پردازد كه در گذشته نمي‌توانستيم در تلويزيون به آن بپردازيم، ادامه داد: مسائلي چون «شك» و «ترديد» و «وجود» و «يا عدم وجود عدالت»، در ذهن تمام مردم وجود دارد، اما محفل و محملي براي طرح آن پيدا نمي‌كنند.

**اميدوارم تماشاگر «اغماء» جاده يقين را به سلامت طي كند
اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: شايد سريال «اغماء» با محتوايي كه در نظر گرفته است بتواند به تماشاگر كمك كند كه در خصوص هستي و مسائل متافيزيكي در شرايط شك قرار بگيرد، اما خود را در ابتداي جاده يقين پيدا كند.
وي ابراز اميدواري كرد كه تماشاگر «اغماء» جاده يقين را به سلامت طي كند و به يقيني كامل دست يابد.
**10 سال پيش چنين مقوله‌ها‌يي در تلويزيون مطرح نمي‌شد
بازيگر نقش دكتر پژوهان درباره تضادي كه در پذيرفتن وسوسه شيطان در اين شخصيت ديده مي‌شود گفت: كل اين فيلمنامه به لحاظ معنا، داراي يك محوريت است كه همان برخورد خيرو شر محسوب مي‌شود. در تمام كارهاي دراماتيك اين برخورد نيك و بد وجود دارد و به همين دليل است كه تراژدي اتفاق مي‌افتد.
وي ادامه داد: اگر همه خوب يا بد باشند، تضاد و تعارضي وجود ندارد و به همين دليل اتفاق و حادثه‌يي كه خصوصا غم‌انگيز و رنج‌آور باشد، رخ نمي‌دهد.
تارخ با بيان اين كه اين ويژگي زمينه بديع و بديلي نيست و همه كارهاي نمايشي اين خاصيت را دارند تصريح كرد: با اين حال شايد مثلا 10 سال پيش نمي‌توانستيم چنين مقوله‌يي را در تلويزيون مطرح كنيم. اما الآن فرصتي پيش ‌آمده كه فضاي بازتري وجود دارد و مي‌توان به عمق بسياري از مسائل كه به آن پرداخته نشده است، برويم.

**حضور در اتاق عمل كمي به باور بازيگر كمك مي‌كند
امين تارخ اين مطلب را كه وي پيش از بازي در سريال «اغماء» در اتاق عمل حضور يافته و يك عمل جراحي را از نزديك شاهد بوده است را تاييد كرد و گفت: به پيشنهاد آقاي مقدم و در خواست خود من ترتيبي داده شد تا ما با حضور در اتاق عمل، يك جراحي مغز را كه توسط آقاي دكتر طباطبايي از بهترين پزشكان مغز و اعصاب انجام شد را از آغاز تا انجام ببينيم.
وي ادامه داد: پيش از ساخت «اغماء»، من و آقاي مقدم با حضور در بيمارستان با تمام گوشه و زواياي يك اتاق عمل، ريكاوري، لباس مخصوص جراحي و غيره آشنا شديم و از لحظه‌يي كه بيمار را بيهوش مي‌كنند تا زماني كه محل بريدگي را بخيه مي‌زنند من شاهد ماجرا بودم.
بازيگر نقش دكتر پژوهان در سريال «اغماء»، نظاره كردن يك عمل جراحي مغز از نزديك را كمي دشوار خواند و افزود: اواسط تماشاي اين جراحي كمي فشارم بالا رفته بود، خيس عرق شده بودم و كمي هم ترس بر من غالب شده بود. اما سعي كردم ادامه بدهم؛ چرا كه حضور در اتاق عمل كمي به باور بازيگر كمك مي‌كند.
امين تارخ، پرهيز از كليشه‌ها را از ديگر ويژگي‌هاي حضور بازيگر و كارگردان در اتاق عمل دانست وافزود: تماشاي يك عمل جراحي به ما نشان داد كه بر خلاف اغلب صحنه‌هايي كه در فيلم‌ها و سريال‌ها نشان داده نشده، كسي پيشاني پزشكاني كه در اتاق عمل حضور دارند را خشك نمي‌كند و اصلا استرسي در بين آنان وجود ندارد، بلكه با آرامش كار خود را انجام مي‌دهند اين آرامش را سعي كرديم در «اغماء» به تصوير بكشيم. البته يك آيتم‌هاي دراماتيك و نمايشي هم بايد چاشني اين عمل مي‌شد.
**مديران و برنامه‌سازان تلويزيون قدري دقيق‌ترو حساب شده‌تر عمل كنند
امين تاريخ در پاسخ به پرسش ايسنا درباره مشكلاتي كه بازي در سريال‌هاي ويژه ماه رمضان به دليل كمبود وقت براي بازيگران به ارمغان مي‌آورد، گفت: كار بازيگري به هر حال سخت است و فرقي نمي‌كند براي مناسبتي خاص باشد، باز هم فرقي نمي‌كند بازي براي سينما باشد يا تلويزيون.
وي ادامه داد: ما با حرفه‌يي بسيار سخت رو به رو هستيم. البته ممكن است بازي در سريال‌هاي ماه رمضان به دليل فشردگي كارها كمي پيچيده‌تر و سخت‌تر باشد. اما ما تلاش كرديم از همين شرايط تنگ هم به گونه‌يي لذت ببريم و آن را تحمل نكنيم.
اين بازيگر سينما و تلويزيون، خاطرنشان كرد: لذت بردن از بازي باعث مي‌شود كه اين لذت به كار هم منتقل شود. اما اگر احساس مي‌كرديم كه رنج متحمل مي‌شويم، اين رنج به لنزدوربين هم كشانده مي‌شد و كار آن قدر و منزلت لازم را پيدا نمي‌كرد.
امين تارخ در عين حال تصريح كرد: لازم است مديران و برنامه‌سازان تلويزيون قدري دقيق‌ترو حساب شده‌تر براي سريال‌هاي مناسبتي برنامه‌ريزي كنند تا كارها سر موعد شروع و تمام شوند.
**بسياري از كارگردانان و بازيگران حرفه‌يي جذب تلويزيون شده‌اند
اين بازيگر تئاتر و سينما در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره حضور بازيگران حرفه‌يي در پروژه‌هاي تلويزيوني اظهار كرد: اين تمايل در بين تمامي اهل هنر وجود دارد كه كار و فعاليت كنند. هر جا عرصه آماده‌تر و پذيراي اهل هنر باشند، طبيعتا همه دوستان به آن وارد مي‌شوند.
تارخ يادآوري اين نكته كه هنرمند نمي‌تواند بيكار بنشيند يادآور شد: ‌در سال 76 همه بازيگران حرفه‌يي به سمت تئاتر رفتند. چرا كه زمينه براي فعاليت در اين عرصه فراهم بود. الان هم وضعيت به همين منوال است. در حال حاضر بسياري از كارگردانان و بازيگران حرفه‌يي جذب تلويزيون شده‌اند چرا كه كار هست و كار نبايد زمين بماند. بالاخره گروهي پيدا مي‌شوند كه اين كار را انجام دهند و وقتي شرايط فراهم است، چرا به حرفه‌يي‌ترين شكل اين اتفاق نيفتد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي