بیوگرافی Barış Manço باریش مانچو

۱۳۸۸/۰۷/۱۶ | برچسب‌ها: | 0نظرات

باریش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

باریش مانچو در 2 ژانویه 1943 در استانبول متولد شد.فرزند چهارم خانواده بود و پدر آقای اسماعیل حاکی مانچو و مادر خانم ریکات بخاطر جنگ ، با آرزوی صلح برای دنیا نام وی را باریش(صلح) نامیدند.دوران تحصیل رو در دبستان مصطفی کمال پاشا شروع و در دبیرستان گالاتاسارای ادامه داد.

باریش اولین گروه خود را به همراهی دوستان دبیرستانی خود با نام "kafadarlar" و بعد با نام "Harmonler" تشکیل داد.در طول سالهای 1963-1971 در فرهنگسرای هنرهای زیبا در بلژیک به تحصیل نقاشی، گرافیک و معماری پرداخت.در همین حین در گروهی به نام "Lemistgrees" متشکل از آهنگسازان امریکایی، بلژیکی، ایتالیایی، آفریقای غربی و انگلیسی جا گرفت. در طی دو سال کار با این گروه در پاریس کنسرتی برگزار کرد.

در سال 1970 به کشور خویش بازگشت و با "Fuat Guner" و "Mazhar Alanson" گروهی با نام "Kaygszlar" تشکیل داد.اولین موزیک ویدیو خود را در سال 1973 برای ترانه "Hey koca topço" ساخت.ّبا شریک واقعی زندگی خود(به گفته خود ایشان)، خانم لاله مانچو در سال 1975 آشنا شد.خالی از لطف نیست اگر نحوه آشنایی ایشان با همسرش رو بشنوید:

خانم لاله که در منزل خواهر خود مهمان بود متوجه خرابی تلفن می شود. و ناچار برای تماس تلفنی به درب همسایه بالایی که دوست شوهر خواهر ایشون بود می رود، و آقای مانچو بعد از باز کردن در...

-میتونم زنگ بزنم؟

-اگر با من ازدواج کنی میتونی زنگ بزنی.

و خانم لاله جواب این شوخی رو با "چرا که نه!" میدهد.)

که این آشنایی در سال 1978 منجر به ازدواج شد.

حاصل این ازدواج دو فرزند با نامهای "Dogukan" و "Batkan" می باشد.

در اکتبر سال 1988 برای شبکه تلوزیونی "TRT 1 ( Turkish State TV , 1st. channel)" برنامه ای فرهنگی برای خانواده ها با نام " 7 to 77 " آغاز کرد. مجموعه تلوزیونی در ژوین سال 1998 با 370 بار پخش رکوردی جدید در تلوزیون ترکیه ثبت کرد. این برنامه با مخابره دوباره هنوز هم از برنامه های مورد علاقه در روزهای یکشنبه می باشد. که به وسیله ماهواره به اروپا، منطقه مدیترانه، آسیای مرکزی و خاور میانه پخش می شود.

او و اکیپ همراهش با دیگر مجموعه تلوزیونی با نام"From the Polar Circle to Equator" به بیش از 100 کشور رفته، بیش از 600.000 کیلومتر پیمود و از فرهنگها و ملت های مختلف به صحنه کشید.

با بیش از 200 اثر در زمینه موسیقی و سایر فعالیت های فرهنگی هنری خود توانست نزدیک به 300 جایزه، تقدیر، ... کسب کند.بعضی از آثار وی به یونانی، بلغاری، رومانی، عربی، فارسی و کردی بازخوانی شده است.

وی در 31 ژانویه 1999 بر اثر حمله قلبی جان باخت و در فردای آن روز با همراهی دوستارانش به خاک سپرده شد

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي