4 راه کنترل عصبانيت

۱۳۸۸/۰۷/۱۹ | برچسب‌ها: | 0نظرات

براي کنترل عصبانيت و خشم راهکارهايي وجود دارد که با تمرين کردن آنها مي‌توانيد به فردي قدرتمند در برابر خشم تبديل شويد.
براي کنترل عصبانيت و خشم راهکارهايي وجود دارد که با تمرين کردن آنها مي‌توانيد به فردي قدرتمند در برابر خشم تبديل شويد.
1- ورزش کنيد:
شروع يک برنامه منظم ورزشي براي به دست آوردن آرامش و در عين حال کاهش آثار منفي محرک‌هاي اعصاب بسيار موثر است.
روان‌شناسان توصيه مي‌کنند ورزش را در حد قهرماني يا براي مسابقه انجام ندهيد، زيرا شما در واقع ورزش را براي آرامش اعصاب خود انجام مي‌دهيد تا در زندگي از قابليت بالاتري برخوردار شويد.
فکر کنيد کدام ورزش را بيشتر دوست داريد.
بدون پيش‌داوري آن را آزمايش کنيد.
در انتخاب انواع ورزش، نخست به فکر لذت بردن از آن و سپس به فکر تامين سلامتي‌تان باشيد.
ورزش‌هاي سبک و مستمر همچون شنا، دويدن آهسته، دوچرخه‌سواري و يا پياده‌روي تند، ضربان قلب را بالا مي‌‌برند و انجام يکي از اين ورزش‌ها ( طبق علاقه تان) حداقل به مدت 20 دقيقه در روز بسيار سودمند و فرح‌بخش است.
اگر چند روز نتوانستيد برنامه ورزشي‌تان را دنبال کنيد، تلاش کنيد برنامه ورزشي خود را هر چه زودتر از سر بگيريد، زيرا ورزش‌هاي منظم بيش از ورزش‌هاي بي‌برنامه، اثربخش هستند.
2- هم‌کلام شويد:
در آغاز به ياد داشته باشيم بهترين و نزديک‌ترين دوست همه انسان‌ها، خداي تواناست که ما را آفريده و لحظه‌اي از ياد ما جدا نيست. هرچه از اين يار مهربان بگويم کم است، زيرا برقراري ارتباط قوي با خدا، انرژي و انگيزه لازم را براي غلبه بر خشم به وجود مي‌آورد.
البته پسنديده است علاوه بر اين يار آشنا و هميشگي، دوست‌هاي ديگري هم داشته باشيم. اين افراد مي‌توانند همسر، مادر، پدر، فرزند و يا دوستاني امين و دلسوز باشند.
لحظه‌هايي که احساس تنهايي و ناراحتي مي‌کنيد، صحبت کردن با چنين محرمان اسراري و حتي ديدار آنها، تسکين دهنده ي خوبي براي دردهايتان است.
در حضور آنها از غم و غصه و ناراحتي‌هايتان بگوييد (البته نبايد در اين کار افراط کنيد) و با اين کار خشم خود را کاهش دهيد.
3- کتاب بخوانيد:
حتي شما هم زياد شنيده‌ايد که کتاب بهترين دوست انسان است.
دوستي که با زبان بي‌زباني، در اوج سکوت، ساعت‌ها با شما حرف مي‌زند. بي‌صدا و آرام، اما مهربان و در خلوت و تنهايي، راهنمايي‌تان مي‌کند.
خواندن مجله‌ها و کتاب‌هاي مفيد و مورد علاقه‌تان که به طور اصولي راه‌هاي غلبه بر خشم را آموزش مي‌دهند، سبب تقويت عوامل بازدارنده از خشم در وجودتان مي‌شود.
4- اجتماعي‌تر باشيد:
بيکاري، روان انسان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. اگر به فعاليت‌هاي مفيد و مطلوب دست نزنيد، انرژي شما هدر مي‌رود. اگر اين انرژي دروني درست مصرف نشود، سبب تخيل‌پردازي، پرورش افکار منفي و به موجب آن مهيا شدن شرايط مساعد براي بروز رفتارهاي پرخاشگرانه خواهد شد.
در شرايط بيکاري، افراد آمادگي دو چندان براي عصبي شدن و بروز رفتارهاي نامناسب خواهند داشت، بنابراين بهتر است هميشه به دنبال يادگيري يک هنر يا فعاليت مفيد باشيد، حتي آموزش هنر به ديگران يا شرکت در کارهاي نيکوکارانه، احساس ارتباط و همبستگي شما را با ديگران بيشتر مي‌کند. برقراري ارتباط با ديگران علاوه بر آنکه به شما مي‌آموزد، چگونه در هنگام نياز، يار و همدل ديگران باشيد، ظرفيت رواني شما را نسبت به ديگران افزايش مي‌دهد و در اين صورت، با کوچک‌ترين ضربه‌اي از هم نمي‌پاشيد.
تماشا کردن گل‌هاي زيبا، درخت‌ها، سبزي چمن‌ها و آبي آسمان، نظاره کردن جريان يک آب روان و حتي تماشاي يک فيلم شاد يا فيلم مورد علاقه‌تان در کاهش خشم شما موثر است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

مطالب قبلي